Chemieconcern DSM investeert fors in Azië

Chemieconcern DSM wil de komende jaren fors investeren in Azië. In China en India opent het bedrijf nieuwe onderzoekscentra. Doel is de winstgevendheid de komende jaren te verdubbelen.

De winst moet groeien tot 1,4 à 1,6 miljard euro per jaar. De onderneming heeft deze doelstellingen vandaag in een nieuw strategieplan gepubliceerd.

De omzet in snelgroeiende economieën (China, Ruslan, India en Brazilië) moet over vijf jaar zijn gestegen van 30 procent tot 50 procent van de totale omzet. In China streeft DSM naar een verdubbeling van de omzet tot ruim 3 miljard dollar per jaar. Om dit te realiseren investeert DSM voor een bedrag van één miljard dollar. Voor de versterking van zijn regionale activiteiten gaat DSM de hoofdkantoren van verscheidene onderdelen – onder meer Anti-Infectives en Engineering Plastics – verplaatsen naar Azië.

DSM heeft de afgelopen jaren een verandering doorgemaakt doorgemaakt van klassiek chemisch bedrijf naar een, zoals topman Feike Sijbesma het omschrijft, life sciences en material sciences onderneming. Zo is DSM de grootste vitaminenproducent ter wereld. Naast uitbreiding van de bestaande R&D-centra zal DSM nieuwe Innovation Centers openen in China and India. DSM verwacht dat de innovatiesnelheid – het omzetten van een uitvinding in een concreet product – zal toenemen. DSM wil dat de omzet uit innovatie, nieuwe producten en toepassingen die in de laatste vijf jaar zijn gerealiseerd, toeneemt van de 12 procent van de totale omzet tot 20 procent.

DSM verwacht dat duurzaamheid in de komende decennia de belangrijkste onderscheidende factor en bron van toegevoegde waarde zal zijn. DSM wil dat de innovaties voor 80 procent bestaan uit zogenoemde ECO+ producten, dat zijn producten die op een manier worden geproduceerd die minder belastend is voor het milieu. Het kan daarbij gaan om recycling en energiebesparing. In 2015 zullen deze producten de helft van de omzet opleveren, tegen 35 procent op dit moment.

Bij DSM werken wereldwijd 22.700 mensen en het bedrijf heeft een jaaromzet van circa 8 miljard euro. De komende vijf jaar moet dat dus met 5 tot 7 procent per jaar groeien. Ter vergelijking: in het afgelopen decennium bedroeg de groei gemiddeld 3,4 procent per jaar.