Webpremière voor James Bond?

Eén van India’s meest toonaangevende filmproducenten is geïnteresseerd in Metro-Goldwyn-Mayer, de Hollywoodstudio van James Bond. Dat kan als een noviteit klinken, maar een overname van MGM door Sahara India Pariwar zou waarschijnlijk alleen maar voor opluchting in Hollywood zorgen, want de status quo zou er niet door worden aangetast. Daarvoor is iets radicalers nodig – iets dat Googles YouTube kan bewerkstelligen, als het zou durven.

Er is nog geen overeenkomst gesloten tussen Sahara India Pariwar en het kwakkelende MGM. Maar de grootste filmproducent van India, die tevens multiplexbioscopen exploiteert, begrijpt het bedrijfsmodel van Hollywood. Films worden eerst in de bioscopen gedraaid en verschijnen daarna pas op dvd, betaaltelevisie en het web. Het basisidee is dat de klant méér betaalt om een film eerder te kunnen zien.

Maar dit model zou wel eens rijp kunnen zijn voor verandering door de stijgende populariteit van webvideosites als YouTube, Hulu, Netflix en Apple’s iTunes. Met uitzondering van YouTube werken deze kanalen samen met programma-aanbieders en filmproducenten, en hebben ze er weinig belang bij de sector op zijn grondvesten te laten schudden. Hulu is bijvoorbeeld eigendom van drie televisiezenders. Netflix en iTunes hebben overeenkomsten met producenten gesloten om inhoud – met enige vertraging – aan betalende klanten te leveren.

YouTube is een beetje anders, maar het is wel de grootste vis. Vier jaar nadat Google 1,6 miljard dollar heeft neergeteld voor het bedrijf, worden dagelijks 2 miljard filmpjes op de website bekeken. Toch boekt de divisie nog verlies. Dat komt doordat mensen meestal niet voor deze video’s willen betalen, en adverteerders er hun waren niet bij willen aanprijzen. Op termijn is het lastig te bedenken hoe YouTube zijn omvang in klinkende munt kan omzetten zonder oorspronkelijke programma’s of films op het web te zetten.

Experimenten met betaalde inhoud en live streaming zijn één antwoord van YouTube. Maar er is ook een andere mogelijkheid, die sommigen in Hollywood alarmeert. Met 30 miljard dollar in kas kan Google makkelijk een bod op tafel leggen dat de schuldeisers van MGM niet kunnen weigeren. Het bezit van MGM zou YouTube in staat stellen zijn concurrenten in te halen door de filmtheaters over te slaan. Misschien kan de nieuwe James Bondfilm zelfs wel zijn première op het web beleven, waar de advertentie-inkomsten de opbrengsten uit de kaartverkoop zouden kunnen vervangen.

Dit klinkt misschien allemaal nogal vergezocht, maar Google heeft de mediasector al eerder op z’n kop gezet. Hollywood zou Bollywood nog wel eens dankbaar kunnen zijn voor het uitstel van executie.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com