Puzzelgame met nadruk op muziek

Game

Chime

Van OneBigGame en Zoë Mode, voor Windows, €4 ****

Vrijwel alle puzzelgames zijn verwant aan Tetris. De revolutie van het klassieke spel uit de Sovjet-Unie was niet zo zeer dat er blokjes uit de lucht vielen, als wel dat deze verdwenen als je ze op de juiste manier rangschikte. In Chime maak je rechthoeken met Tetris-achtige vormen, die vervolgens verdwijnen, en zo net als in Tetris plaatsmaken voor nieuwe blokken. Maar de precieze spelmechanismen doen er eigenlijk niet toe. Veel belangrijker is de muziek in het spel, en hoe je die beïnvloedt tijdens het puzzelen.

Voor ieder level hebben de makers een muziekstuk uit elkaar getrokken: verdeeld in achtergrondlagen en opvallende samples. Tijdens het spelen bouw je de muziek weer op.

Gedurende de game glijdt er een lijn van links naar rechts door het scherm – als deze lijn blokken raakt, wordt een sample afgespeeld. Afhankelijk van de positie wordt het geluid gemoduleerd: hoge blokken klinken hoog, lage klinken laag. De achtergrondmuziek zwelt aan naarmate je verder komt. In het beste geval, zoals het level bij het nummer ‘Brazil’ van Philip Glass, groeit de compositie als het ware om je spelhandelingen heen. De muziek van Glass, met zijn herhalende, opbouwende patronen, blijkt de perfecte gamemuziek.

Chime is het eerste spel van OneBigGame, een non-profituitgeverij. Alle opbrengsten gaan naar goede doelen. Eerder verscheen de game op de Xbox 360-spelcomputer, nu is hij ook te koop voor Windows-pc’s via downloaddienst Steam. Nieuw zijn de optionele muisbediening en een extra level, rond ‘Still Alive’ van Jonathan Coulton. Een humoristisch nummer uit het spel Portal, gezongen door een computer en een culthit onder gamers.