Wie bepaalt aan welke kant de tankdop van je auto zit?

Tijdens het tanken vroeg Stella Vlaskamp uit Amsterdam zich af of er een regeling bestaat die bepaalt aan welke kant de tankdop zit. Als die verdeling links en rechts goed is, ontstaan bij het tankstation geen rijen, is haar gedachte. Marc van Noort uit Loosdrecht vraagt hetzelfde: „Is er een orgaan dat bepaalt waar de tankdop bij een nieuw model auto moet komen, om het evenwicht aan de pomp te bewaken?”

Het korte antwoord is: nee, er bestaat niet zoiets als een Europees Orgaan ter Bepaling van de Tankdopzijde van Personenwagens.

Voor het uitgebreide antwoord gaat Markus van Tol van de persvoorlichting van de ANWB terug naar de periode vóór de Tweede Wereldoorlog; toen bestonden tankeilanden op de benzinepompstations nog niet, maar stopte je gewoon aan de rechterkant van de weg, bij één pomp. Logischerwijs maakten Europese fabrikanten de opening van de tank ook aan de rechterkant. „En voor landen waar auto’s links reden, zoals Japan, gold het omgekeerde”, legt Van Tol uit; dus maakten die fabrikanten de tankopening aan de linkerzijde.

Europese en Amerikaanse auto’s hebben dus van oudsher hun tankdop rechts en Aziatische fabrikanten maken de tankopening juist links. Inmiddels zijn daar echter allerlei uitzonderingen op, weet Van Tol: bij het Zweedse merk Volvo bijvoorbeeld, hangt het van het model auto af aan welke kant de opening zit. „Voor auto’s met een schuifdeur is het handig als die deur aan de rechterkant zit. Dan maakt Volvo de tankopening links, zodat de deur niet per ongeluk de dop raakt.”

Er bestaat nog een historische reden waarom rechts voor Europese auto’s goed uitkwam, weet de persvoorlichter van auto-importeur Pon. Fabrikanten wilden de uitlaat zo ver mogelijk van het trottoir hebben, vanwege de uitlaatgassen. Daarom kwam die uitlaat aan de linkerkant bij Europese auto’s en in linksrijdende landen juist rechts. Uit veiligheidsoverwegingen zetten fabrikanten de tankopening aan de andere kant: „Als je een keer benzine knoeit met tanken, heb je uiteraard liever geen hete uitlaat in de buurt. Bovendien waren vroeger de vulinstallaties een stuk minder geavanceerd dan ze nu zijn.”

De woordvoerder van Pon heeft tot slot een tip voor vergeetachtige tankers: bij moderne auto’s staat op het dashboard bij de brandstofmeter vaak een pijltje, dat laat zien aan welke kant de vulopening zit. Dus nooit meer chaos bij de pomp, omdat je weer eens verkeerd hebt gegokt.

Annemarie Kas