Transavia stopt in Denemarken

Luchtvaartmaatschappij Transavia stopt in 2011 met zijn vluchten vanuit Denemarken. Het bedrijf, een dochter van Air France-KLM, zei gisteren dat er „geen perspectief” meer bestaat voor de Deense operatie.

Het Deense avontuur leidt mogelijk tot het eerste verlies van Transavia, na 32 jaar onafgebroken winst. Directeur Michiel Meijer gaf eerder dit jaar al te kennen dat zijn bedrijf moeite zal hebben uit de rode cijfers te blijven. Een woordvoerder bevestigt noch ontkent het dreigende boekverlies.

Transavia begon eind 2008 met vakantievluchten en lijndiensten vanuit Kopenhagen en Billund, specifiek voor de Deense markt, naar verscheidene Europese bestemmingen. Door het faillissement van luchtvaartmaatschappij Sterling dacht Transavia een gat te kunnen vullen. Reizigers konden vanuit Kopenhagen op zeker vijftien bestemmingen vliegen, onder meer naar Malaga en Mallorca. Vanuit Billund werd naar Salzburg en Gran Canaria gevlogen. Maar het aantal boekingen was veel lager dan verwacht, de operatie was tot nu toe verliesgevend. Vandaar dat de directie besloot met ‘Denemarken’ te stoppen. „De vooruitzichten waren niet goed’’, zegt de woordvoerder, „er is sprake van overcapaciteit in Denemarken.” Transavia bouwt de vluchten trapsgewijs vanaf 1 november tot 1 april 2011 af.

Transavia is ook in Frankrijk actief, met vluchten vanaf Parijs Orly. Maar Transavia France kent geen problemen, zegt het bedrijf. Belangrijk verschil tussen de twee operaties is dat Transavia in Denemarken alleen eigenaar is, terwijl Transavia France een gezamenlijke divisie is met Air France. Ook de omstandigheden in Frankrijk zijn beter: een groot aantal consumenten en weinig concurrenten.

Volgens luchtvaartanalist Hans Heerkens van de Universiteit Twente is Transavia vooral zichzelf tegengekomen. „Transavia probeert al enige jaren een prijsvechter te zijn, maar kan met zijn tarieven niet op tegen de echte prijsvechters, met name Ryanair.”

Transavia is niet de enige dochter van Air France-KLM die het lastig heeft. Ook Martinair, dat sinds begin 2009 voor 100 procent deel uit maakt van de Frans-Nederlandse combinatie, moet reorganiseren. Martinair maakt verlies op zijn passagiersvervoer, maar is een belangrijke speler op de markt van de luchtvracht. Eind deze week zal de directie bekendmaken hoe het bedrijf gaat saneren.