Koning van de kijkcijfers worstelt met zijn bedrijf

Het productiebedrijf van Paul de Leeuw maakt de grote verwachtingen niet waar. Maar of dit het einde betekent? De Leeuw heeft zichzelf vaker ‘herontdekt’.

Mirjam Keunen

Hij was de koning van de kijkcijfers en de lieveling van veel critici, om zijn vernieuwende manier van tv-maken. Maar presentator en producent Paul de Leeuw kampt met tegenslagen. Zijn nieuwe programma Madiwodovrijdagshow trekt op Nederland 3 weinig kijkers en SBS 6 heeft zijn eigen variant op zijn Mooi! Weer de Leeuw vorige week per direct stop gezet. Bij de publieke omroep krijgt hij nog respijt, maar de commercie is onverbiddelijk.

Het tij is gekeerd voor De Leeuw. Twee jaar geleden liepen bekende tv-presentatoren de deur plat bij het productiebedrijf dat hij net had opgezet, E.V.A. Media (En Vele Anderen). Zijn programma Mooi! Weer de Leeuw was het kroonjuweel van de publieke omroep, met 1,7 miljoen kijkers.

De Leeuw wilde met E.V.A. Media, voor de helft eigendom van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende, tv-gezichten koppelen aan formats die speciaal voor hen waren gemaakt. Maar die unieke opzet was geen succes. Bovendien verslechterde het economische klimaat. „Tv-directeuren zaten niet op programma’s te wachten die wij hadden bedacht”, zegt directeur Anuska Bán van E.V.A. Media. „Ze willen een programmaformule en zoeken daar een eigen presentator bij.”

Het jonge bedrijf van De Leeuw loste de hooggespannen verwachtingen niet in. E.V.A. Media had vorig jaar drie mislukkingen op rij: De Tafel van 5 (Net 5), Top of Flop (VARA) en Waar is Elvis (RTL 4). In zijn korte bestaan heeft het bedrijf al twee saneringen achter de rug. Vorig jaar werkten er twintig mensen in vaste dienst, nu zijn dat er vijf. Freelancers werken op projectbasis. De Leeuw is begin dit jaar uit de dagelijkse leiding gestapt. Hij is nu creatief directeur.

„De Leeuw mist ervaring als producent. Hij moet in dat vak groeien”, zegt Maarten Reesink, tv-wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam (UVA). Bert van der Veer, tv-kenner en regisseur van Pauw & Witteman, vindt dat De Leeuw „zichzelf misschien te veel projecteert” in de programma’s die hij voor anderen maakt.

Een nieuwe tegenslag is het besluit van SBS 6 om al na vier afleveringen te stoppen met De Zaterdagavondshow, een kopie van Mooi! Weer de Leeuw dat de VARA op Nederland 1 uitzond. Er keken slechts 600.000 mensen op de belangrijkste tv-avond van de week.

„SBS heeft ons benaderd voor een familieshow met eenzelfde gevoel als Mooi! Weer de Leeuw”, zegt Bán. „Een misrekening”, vindt Fons van Westerloo, SBS-oprichter en nu voorzitter van omroep WNL. „Het paste niet bij SBS 6. Die zender is voor de ‘eenvoudige’ kijker die niet zit te wachten op alternatief amusement.”

Volgens Van Westerloo zou de Leeuw moeten kiezen. „Hij is een ongelofelijk talent dat zich in zijn eigen shows met elk detail bemoeit. Produceren én zelf programma’s maken kan bijna niet. John de Mol en Joop van den Ende stegen als producenten tot grote hoogte, omdat ze op de werkvloer stonden en in de montagekamer kwamen. Als je alles tegelijk doet, krijg je slappe compromissen.”

E.V.A. Media werkt volgens Bán sinds enkele maanden bewust in de luwte aan een beperkt aantal projecten. De Leeuw concentreert zich op Madiwodovrijdagshow, waarmee hij het tv-seizoen opende. Een van de best betaalde presentatoren wil even geen grote amusementsprogramma’s maken voor Nederland 1, maar op het experimentele Nederland 3 voor een klein publiek vijf dagen per week een nieuwe formule neerzetten.

Of is de Paul de Leeuw-formule uitgewerkt? „Nee”, zegt Roek Lips, zendercoördinator van Nederland 3. „Het is al eerder gebeurd dat De Leeuw zichzelf heeft herontdekt en terugkomt. Bij commerciële zenders spelen aandeelhouders en adverteerders een cruciale rol. Een programma verdwijnt daar als het niet snel genoeg scoort. Wij kijken: wat is de potentie en welke slag kan een programma nog maken?”