YouTube/play kiest vijf Nederlandse films

Tergend langzaam komt de kurk uit de champagnefles, richting roze ei. De gevolgen zullen verwoestend zijn. Maar niet voor de makers van deze video, het Nederlandse kunstenaarsduo Lernert & Sander. Hun inzending, een van ongeveer 27.000, is als een van 125 doorgedrongen tot de shortlist van het project YouTube/play. Op 21 oktober maakt de jury, onder voorzitterschap van de Japanse kunstenaar Takashi Murakami, de twintig definitieve winnaars bekend. Hun wacht vertoning van hun werk in een van de filialen van het Guggenheim Museum, dat de competitie met de website YouTube heeft georganiseerd.

Lernert&Sander (Lernert Engelberts, 33, en Sander Plug, 41) zijn al een aantal jaren actief met hun ontwerpbureau. Zij maakten onder andere de campagne voor het Madness and Arts Festival in Haarlem. Het filmpje met de champagnefles, Revenge, is een hergemonteerde versie van een filmpje dat ze voor een thema-avond van de VPRO-televisie maakten. „Volgens mij heeft iedereen bestaand werk ingestuurd”, zegt Lernert. „Wij dachten gewoon: het is de snelste weg naar het Guggenheim”.

In totaal staan vijf Nederlandse inzendingen op de shortlist. Sjors Vervoort – 26 jaar en vorig jaar afgestudeerd aan de academie St. Joost in Breda – is net zijn eigen ontwerpbureau begonnen in Schijndel. Zijn bijdrage, Cardboard, staat al een jaar op YouTube. Dat hij vorige week van YouTube een mail ontving, heeft hem niet heel erg verbaasd: „Vorig jaar won Cardboard al een prijs in het Babalgum-festival op internet, en is toen nog een tijdje op Times Square in New York te zien geweest.” De andere Nederlanders zijn Evelien Lohbeck, Wim Conradi en Niels Hoebers.

Raymond van den Boogaard

Zie voor verwijzingen nrc.nl/cultuurblog