Ten minste houdbaar tot 20 september 2010

Het productiebedrijf van Paul de Leeuw maakt de grote verwachtingen niet waar.

Maar of dit echt het einde betekent? De Leeuw heeft zichzelf al vaker ‘herontdekt’.

Hij was koning van de kijkcijfers en lieveling van veel critici om zijn vernieuwende manier van tv maken. Maar presentator en producent Paul de Leeuw kampt met tegenslag. Zijn nieuwe programma Madowodovrijdagshow trekt op Nederland 3 weinig kijkers en SBS 6 heeft zijn eigen variant op zijn Mooi! Weer de Leeuw vorige week per direct stop gezet. Bij de publieke omroep krijgt hij nog respijt, maar de commercie is onverbiddelijk. De Telegraaf is begonnen met een campagne: De Leeuw zou over zijn houdbaarheidsdatum heen zijn.

Het tij is gekeerd voor Paul de Leeuw. Twee jaar geleden liepen bekende tv-presentatoren van publieke en commerciële zenders de deur plat bij het productiebedrijf dat hij net had opgezet, E.V.A. Media (En Vele Anderen). Zijn programma Mooi! Weer de Leeuw was het kroonjuweel van de publieke omroep, met 1,7 miljoen kijkers op de zaterdagavond. De amusementsshow kreeg in 2008 de publieksprijs Gouden Televizierring.

De Leeuw wilde met E.V.A. Media, voor de helft eigendom van de investeringsmaatschappij van Joop van den Ende, bekende presentatoren koppelen aan formats die speciaal voor hen waren gemaakt. Maar die unieke opzet was geen succes. Bovendien verslechterde het economische klimaat. „Tv-directeuren zaten niet op de programma’s te wachten die wij hadden bedacht”, zegt algemeen directeur Anuska Bán van E.V.A. Media. „Ze willen een programmaformule en zoeken daar een van hun eigen presentatoren bij.”

Het jonge bedrijf van De Leeuw loste de hooggespannen verwachtingen niet in. E.V.A. Media had vorig jaar drie mislukkingen: De Tafel van 5 (Net 5), Top of Flop (VARA) en Waar is Elvis (RTL 4). Successen waren er ook: Ranking the Stars (BNN) dat De Leeuw zelf presenteerde en Van der Vorst ziet sterren (RTL 4).

In zijn korte bestaan heeft E.V.A. Media al twee saneringen achter de rug. Vorig jaar werkten er twintig mensen in vaste dienst, nu zijn dat er nog vijf. Freelancers worden op projectbasis aangenomen. De Leeuw is begin dit jaar uit de dagelijkse leiding gestapt. Hij is nu creatief directeur.

„De Leeuw mist ervaring als producent. Hij moet in dat vak groeien”, zegt Maarten Reesink, televisiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam (UVA). „ Over De Tafel van 5 (dagelijkse talkshow met bekende vrouwen als Daphne Bunskoek) was niet goed nagedacht. Als je meerdere afleveringen op één dag opneemt, mis je actualiteit en daardoor urgentie.”

Bert van der Veer, tv-kenner en regisseur van Pauw & Witteman, vindt dat De Leeuw „zichzelf misschien te veel projecteert” in de programma’s die hij voor anderen maakt.

Een nieuwe tegenslag voor De Leeuw is het recente besluit van de commerciële familiezender SBS 6 om al na vier afleveringen te stoppen met De Zaterdagavondshow, een kopie van Mooi! Weer de Leeuw dat de VARA op Nederland 1 uitzond. Er keken slechts 600.000 mensen naar het programma, dat werd gepresenteerd door Beau van Erven Dorens en Marc -Marie Huijbregts op de belangrijkste tv-avond van de week.

De VARA maakte direct bezwaar tegen de show waarin kijkerswensen op een hilarische manier in vervulling gaan, maar zag af van een rechtszaak omdat De Leeuw toezegde er na één seizoen al mee te stoppen. Hij staat tot 2013 als presentator onder contract bij de VARA. SBS haalde het programma echter zelf van het scherm omdat de kijkcijfers te laag waren.

„SBS heeft ons benaderd met de vraag of we een familieshow konden maken met eenzelfde gevoel als Mooi! Weer de Leeuw”, zegt Bán. „Een misrekening”, vindt Fons van Westerloo, oprichter van SBS 6 en tegenwoordig voorzitter van omroep WNL. „Het programma paste niet bij SBS 6. Die zender is voor de ‘eenvoudige’ kijker die niet zit te wachten op alternatief amusement. Beau hoort niet bij de SBS-cultuur, en Marc-Marie al helemaal niet.”

Volgens Van Westerloo zou de Leeuw moeten kiezen. „Hij is een ongelofelijk talent dat zich in zijn eigen shows met elk detail bemoeit. Produceren én zelf programma’s maken kan bijna niet samengaan. John de Mol en Joop van den Ende stegen tot grote hoogte als producent, omdat ze op de werkvloer stonden en in de montagekamer kwamen. Als je alles tegelijk doet, krijg je slappe compromissen.”

E.V.A. Media werkt volgens Bán sinds enkele maanden bewust in de luwte aan een beperkt aantal projecten. De Leeuw concentreert zich op Madiwodovrijdagshow, waarmee hij het tv-seizoen opende. Een van de best betaalde presentatoren wil even geen grote amusementsprogramma’s maken voor Nederland 1, maar op het experimentele Nederland 3 voor een kleiner publiek vijf dagen per week een nieuwe formule neerzetten.

De show trok vorige week gemiddeld 300.000 kijkers. De formule, geïnspireerd op Amerikaanse latenightshows van David Letterman en Jay Leno, moet nog groeien; De Leeuw zoekt met medepresentatoren Erben Wennemars en Filemon Wesselink naar vorm en ritme – of is de Paul de Leeuwformule uitgewerkt?

„Nee”, zegt Roek Lips, zendercoördinator van Nederland 3. „Het is al eerder gebeurd dat De Leeuw zichzelf heeft herontdekt en terugkomt. Bij commerciële zenders spelen aandeelhouders en adverteerders een cruciale rol. Een programma verdwijnt daar als het niet snel genoeg scoort. Wij kijken: wat is de potentie en welke slag kan een programma nog maken.”