De polderversies van Italiaans New Jersey

Stel dat Tony Soprano aan het eind van de eerste aflevering van het eerste seizoen voor de ogen van zijn gezin zou zijn neergeschoten. En dat zijn vrouw Carmela door een misdaadpartner van Tony dringend zou worden verzocht om op de winkel te passen, omdat zij „de brains” heeft.

Zo staan de zaken ervoor na twee van de acht delen van de Nederlandse misdaadserie Penoza (KRO). Zelfs als schrijver Pieter Bart Korthuis en regisseur Diederik van Rooijen zouden beweren dat het personage van Monic Hendrickx bij toeval Carmen heet en dat de verhaallijn en het decor van Amsterdam en de Vinkeveense Plassen toch echt heel anders zijn dan in het New Jersey van The Sopranos, dan resteren desondanks opvallende overeenkomsten.

Beide series spelen zich af tegen de achtergrond van schaalvergroting en verharding in de georganiseerde misdaad. Carmens vader (Tom Jansen) zat ook in de criminele sector, maar is een jongen van de gestampte pot die bepaalde grenzen nooit zou overschrijden. Echtgenoot Frans (Thomas Acda) smokkelde wel hasj, maar werd tegen zijn zin meegesleept in rip deals met honderden kilo’s coke.

Ook de spanning tussen boven- en onderwereld wordt in Penoza uitgespeeld. Kinderen van criminelen gaan gewoon naar school en daar wordt het niet op prijs gesteld als ze een pistool meenemen. Zowel Carmen als Carmela wil graag een fatsoenlijk leven leiden, maar beseft dat zo’n villa niet onderhouden kan worden van een gewoon salaris.

De moed van de makers om zich op het terrein te begeven van misschien wel de beste televisieserie ooit wordt niet direct afgestraft. Er wordt heel goed geacteerd en de schets van het milieu, waarin voortdurende André Hazes op de achtergrond klinkt, doet geloofwaardig aan. De vormgeving is in orde, zij het niet zo opvallend als in Van Rooijens eerdere serie Parels en zwijnen (Talpa).

Toch mist er iets, en dat is de derde laag van The Sopranos: de door Tony’s bezoeken aan de psychiater losgewoelde worsteling met een slecht ontwikkeld geweten. Het kan nog komen, maar tot nu toe is het een beetje de vraag of Penoza meer wil zijn dan behoorlijk gemaakt amusement.

Ook die andere successerie over Italian trash, de reality show Jersey Shore (MTV), kreeg een polderversie. Waar vind je bij ons leeghoofdige jongeren met klinkende bijnamen die op vakantie alleen maar willen zuipen en naaien? Onder taalvaardige Hagenezen in Chersonissos op Kreta, het decor van Oh Oh Cherso (RTL5), dat hoge kijkcijfers haalt. Zelfs de blonde Samantha, die zichzelf Barbie noemt, en weinig in trek is bij het ‘moederkoek happen’ en ‘eierstok versieren’, is vrij evident gemodelleerd naar Snooki uit Jersey Shore.