Als je je appel schilt, verlies je dan veel vitamines?

In deze periode van eerste verkoudheidjes grijp je weer naar de vitaminebommetjes, zoals kiwi’s. Richard van den Boogaard uit Castricum hoorde dat bij vruchten de meeste vitamines direct onder de schil zitten. „Is dat zo, en zo ja: hoe komt dat dan?”

Bij een vrucht als een appel zitten er inderdaad meer vitamines ín de schil, omdat de schil de afweer van de vrucht is tegen schimmels en insecten, vertelt Ernst Woltering hoogleraar productfysiologie aan de Wageningen Universiteit. „Maar de schil is dun en de vitamines zitten ook in de rest van de vrucht. Het is dus niet zo dat je door je appel te schillen de vitamines niet binnenkrijgt.”

Bovendien zitten bij appels de meeste bestrijdingsmiddelen in de schil, zoals we eerder in deze rubriek schreven. Een appel schillen helpt dus om het binnenkrijgen van bestrijdingsmiddelen tegen te gaan.

Vitamines zitten door de hele vrucht of groente heen, benadrukt ook Suzan Tuinier, voedingsdeskundige bij het Vitamine Informatie Bureau. „Maar het is wel verstandig om de schil op te eten, omdat hier veel vezels inzitten. Dat geeft een vol gevoel en zet je darmen aan het werk.”

Er bestaan dertien verschillende vitamines. Voor vitamine C hoeven we eigenlijk geen groente en fruit meer te eten, vertelt hoogleraar Woltering. „Die vitamine wordt aan veel producten toegevoegd. We krijgen er meer dan genoeg van binnen.” Maar er zitten meer vitamines in fruit, zoals A, E en K.

Fruit als kiwi’s zijn niet de enige vitaminebommetjes. „Kies je voor een vitamine C-bommetje, dan mis je nog twaalf andere vitamines”, waarschuwt Tuinier. „Als je ziek bent kun je eigenlijk beter een extra bruine boterham eten. Daar zit vitamine B6 in en dat is goed voor de weerstand.”

Er zijn in water oplosbare vitamines, die zitten in groente en fruit. En er zijn in vet oplosbare vitamines. Die vind je in het vet van voedingsmiddelen. Zoals vitamine A in lever.

Vitamine C krijg je gemakkelijk binnen, maar dat is anders met vitamine D. Die maak je aan bij voldoende zon, maar vind je ook in vette vis en wordt toegevoegd aan halvarine en margarine.

Er is veel discussie over de functie van vitamines. Dat komt vooral omdat het onderzoek naar de effecten van vitamines lastig uit te voeren is. Tuinier: „Dat onderzoek doe je idealiter op mensen, maar dat is niet zo ethisch. Je kunt de ene proefgroep moeilijk volpompen met foliumzuur en de andere groep die vitamine een tijd lang onthouden om te kijken wat er dan gebeurt.”

Laura van der Wal