Explosiehoed

Wie zet met Prinsjesdag een hoed met een statement op?

Prinsjesdag is een schijnheilig festijn van opgedirkte dames met potsierlijke hoedjes, vindt oud-Kamerlid Krista van Velzen (SP). „Het stoort me enorm dat de rituelen alleen om het uiterlijk lijken te gaan en zelden om de inhoud.”En dus besloot ze te protesteren. De afgelopen jaren knutselde ze haar hoofddeksels zelf in elkaar. Onder het motto ‘Het kabinet ziet ze vliegen’ vlogen er vorig jaar mini-JSF’jes op ijzerdraadjes rond haar hoofd. Met een hoofddeksel van autobanden met daarop autodropjes bekritiseerde ze in 2007 het asfaltbeleid.

Van Velzens knutselwerkjes waren een protest, maar daarmee kwam ze dichter in de buurt van een vooraanstaand hoedenontwerp dan nietszeggende, truttige hoeden van haar collega’s. Zo werd de Britse hoedenmaker Stephen Jones begin jaren tachtig gelauwerd om zijn hoed met daarop een zool van een Dr. Martens-schoen. Door een punksymbool te plaatsen op een modeaccessoire dat destijds vooral bestemd was voor de elite, zette hij op een geestige manier aan tot denken over klassenverschillen. In de dertig jaar daarna groeide hij uit tot een hoedenontwerper van wereldformaat.

Voor modehuis Dior maakte hij een hoofddeksel in de vorm van een gigantisch verfpalet inclusief kwast. Met een hoed in de vorm van een theekopje plus Twix speelde hij in op de veranderde Britse tradities. Voor Madonna creëerde hij een rechtopstaand object dat leek op een groot haarelastiek.

Jones gebruikt de hoed net als Van Velzen als kroon van (zelf)expressie. Politieke pioniers die Van Velzen aanstaande dinsdag willen opvolgen – afgelopen juni verliet ze de Tweede Kamer – zouden het hoofd kunnen steken in het exploderende hoofddeksel op de foto. Jones maakte een conservatieve hoed die uit elkaar lijkt te spatten. Als dat geen statement is.