'Dat criminele milieu heeft ook iets amicaals'

Regisseur Diederik van Rooijen wil met zijn tv-serie over de Amsterdamse maffia serieus drama maken: „ Een verhaal over een vrouw die haar kinderen moet redden.”

De eerste aflevering zondag trok 750.000 kijkers naar Nederland 3. Een prestatie, want de kijkdichtheid is doorgaans op dat tijdstip heel wat minder hoog. De nieuwe Nederlandse misdaadserie Penoza maakte zodoende een veelbelovende start.

Morgenavond moet blijken hoe nieuwsgierig die kijkers zijn geworden naar het vervolg, nadat ze de door Thomas Acda gespeelde drugshandelaar in de slotscène als slachtoffer van een liquidatie bloedend op straat zagen liggen. Hoe het verder gaat, verraadt regisseur Diederik van Rooijen niet. Maar één ding wil hij wel zeggen: allengs neemt maffiaweduwe Carmen, vertolkt door Monic Hendrickx, de hoofdrol over. Zij zal zich tegen haar zin een weg banen door de criminele hiërarchie, terwijl ze tegelijk moet bewerkstelligen dat haar gezin ongedeerd in de bovenwereld blijft.

„Penoza heeft een jaar of vier in de pijplijn gezeten”, vertelt Van Rooijen. „De productie is opgestart voor Talpa. En toen Talpa ten onder ging, is het project meegegaan naar RTL. Maar daar is er niks mee gebeurd. Talpa en RTL wilden graag een serie waarin met een knipoog naar de Amsterdamse onderwereld werd gekeken – zoals Gooische Vrouwen met een knipoog naar het Gooi keek. Maar wat ons voor ogen stond, was serieus drama, met serieuze emoties en echte mensen. Een verhaal over een vrouw die haar kinderen moet redden. Uiteindelijk las de KRO het script en wilde de serie graag hebben. Dat had voor ons het grote voordeel dat we psychologisch meer de diepte in konden gaan, en dat we de karakters dus goed konden uitwerken. Dat was precies wat we wilden”.

Voor scenarist Pieter Bart Korthuis komt Penoza voort uit de vele rechtbankzittingen die hij bijwoonde om scripts te kunnen schrijven voor de advocatenserie Keijzer & De Boer waarvan Diederik van Rooijen diverse afleveringen regisseerde. Hun nieuwe, achtdelige serie doet in de verte denken aan de fameuze Amerikaanse serie The Sopranos, omdat ook daarin de boven- en de onderwereld elkaar raken. „Natuurlijk kun je Penoza daar niet los van zien”, beaamt de regisseur. „Maar we hebben wel ons uiterste best gedaan er iets eigens van te maken. En bovendien is er een gigantisch verschil tussen Italiaans-Amerikaanse en Nederlandse maffiosi. Neem alleen al de tekst: hands up!. Dat neemt iedereen meteen serieus, je wéét dat er dan geschoten wordt als je niet doet wat er wordt gezegd. Terwijl er toch iets Peppi & Kokki-achtigs kleeft aan een kreet als: handen omhoog of ik schiet! Amerikanen zijn ook veel vanzelfsprekender geïntimideerd door de politie. Hier krijgt zo’n wit politieautootje al gauw iets kneuterigs. En toch moesten wij ervoor zorgen dat de politie voor Carmen een groot probleem zou worden. Dat was ingewikkeld. Het moest wel spannend zijn, het mocht niet kneuterig worden”.

Maar humorloos is de serie niet, getuige de jongeman die tijdens zijn bruiloft kennis maakt met zijn nieuwe schoonfamilie en tegen zijn bruid zegt: „Harm S., Johan M., er zijn in jouw familie wel erg weinig mensen met een achternaam”.

Van Rooijen knikt: „Af en toe moet je even kunnen lachen, vind ik. Dat criminele milieu heeft ook iets amicaals, waardoor er toch wel wat comedy in kon sluipen. Je krijgt als kijker al genoeg ellende te verstouwen, de komende weken. Maar de humor moet uit die mensen zelf komen; het ging er dus niet om de Amsterdamse maffia belachelijk te maken. We hebben geprobeerd het zo geloofwaardig mogelijk te maken”.

Sinds hij in 2001 van de Film en Televisie Academie kwam, heeft hij „aan één stuk door dingen gedaan”. Tv-series, commercials en speelfilms. „Ik wil véél maken”, luidt zijn verklaring. „Je kunt geen filmmaker zijn als je geen films maakt. Zo heb ik in het begin filmpje na filmpje gemaakt met eigen geld – dan stonden we weer ergens voor 10.000 euro een filmpje te maken waar we geen cent mee verdienden. Als je jarenlang zit te wachten tot je weer eens iets mag doen, kom je heel zwaar onder druk te staan als je dan eindelijk op een set staat, met allemaal mensen die van jou verwachten dat je vertelt hoe het verder moet. Die spanning lijkt mij een veel te grote belasting. Ik ben een workaholic, ik hou van werken. Daarom neem ik liever heel veel aan, met heel veel plezier. En ik ben nog jong, ik kan nog veel kanten op”.

Penoza, deel twee zondag, Ned.3, 20.15 uur. Inl: kro.nl/penoza

Aflevering 1 is nog te zien op uitzendinggemist.nl