Traditionele media zijn nog steeds dominant

Televisie, radio, kranten en tijdschriften zijn voor Nederlanders nog steeds de belangrijkste informatiebronnen. Wel is er een selecte groep voorlopers die veel gebruikt maakt van internet – vooral hoogopgeleiden, jongeren en autochtonen – maar die beslaat slechts een krappe 2 procent van de bevolking. Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau in een rapport dat gisteren verscheen.

Onder de voorlopers in het gebruik van nieuwe media blijven 45-plussers over het algemeen ook trouw aan traditionele media. Jongeren hebben minder „nostaligische gevoelens” bij de papieren krant en de publieke omroep.

Waar eerst vooral gedrukte media moesten concurreren met online media, ondervindt nu ook de tv concurrentie van internet.

De komende jaren voorzien de onderzoekers veel verandering. Rond 2015 is overal snel breedbandig internet en heeft iedereen mobiele telefoon met internet.

Negen op de tien huishoudens hebben inmiddels een internetaansluiting. Daarmee staat Nederland met de Scandinavische landen aan de Europese top. Alleen wat digitale en online tv betreft, loopt Nederland achter op andere Europese landen. Dat ligt volgens de onderzoekers aan de relatief goede analoge kabeltelevisie.