TNT Post verwacht 4.500 gedwongen ontslagen

Postbedrijf TNT verwacht bij de komende reorganisatie niet meer dan 4.500 mensen gedwongen te hoeven ontslaan. Dat heeft de personeelsdirecteur van het bedrijf, Gerard Aben, gisteren laten weten.

In totaal verdwijnen er door de herstructurering 11.000 arbeidsplaatsen. Aben verwacht dat ruim de helft daarvan wordt opgelost door natuurlijk verloop en de vrijwillige begeleiding van boventallig personeel naar een baan buiten het bedrijf.

„Door de begeleiding van werk naar werk zal het aantal ontslagen waarschijnlijk nog lager uitvallen dan 4.500”, aldus de TNT-directeur. „We hebben nu al meer banen bij andere bedrijven in de aanbieding dan er mensen bij ons weg moeten.”

TNT ziet zich gedwongen de postbezorging te reorganiseren omdat de opbrengsten ervan al jaren dalen. Een van de grootste veranderingen die het bedrijf daarbij voor ogen staat, is de invoering van een zestal centrale sorteerpunten, waar de tassen voor de bezorgers worden gevuld. De voltijdbaan van postbode, die niet alleen de brief in de bus doet maar de post voor zijn wijk ook zelf sorteert, verdwijnt daardoor. Ervoor in de plaats komt een leger aan postbezorgers, die allemaal in deeltijd werken.

Om die deeltijdbanen te vullen werft het bedrijf nog altijd nieuw personeel. In totaal verwacht TNT in de komende jaren ongeveer 20.000 nieuwe postbezorgers aan te nemen. Het totaal aantal mensen dat bij de postdivisie werkt loopt daardoor, ondanks de reorganisatie, volgens Aben met drieduizend op tot 46.000.

Postdirecteur Ger Jacobs ontkent dat de kwaliteit van de postbezorging door de onzekerheid binnen het bedrijf achteruit loopt. „Als je de verhalen hoort lijkt het alsof we er een bende van maken, maar dat is gewoon niet waar”, aldus Jacobs. „Natuurlijk zijn er incidenten, maar heel veel van onze mensen bezorgen de post gewoon op tijd.”

Volgens Jacobs wordt gemiddeld 3,6 procent van de post niet op tijd bezorgd. Voor een klein deel komt dat doordat de betreffende bezorger niet kwam opdagen en er niemand anders beschikbaar was om de post te bezorgen. „Maar op het geheel is het effect daarvan bijna nihil”, aldus de bestuurder. „De grote fout zit over het algemeen bij de sortering.” (ANP)