Selectie Film

Submarino

Regie: Thomas Vinterberg ****

De menselijke behoefte aan tederheid, intimiteit, voor iemand zorgen: daar gaat het om in het Deense melodrama Submarino. De film markeert de comeback van Thomas Vinterberg, medeoprichter van de Deens Dogmebeweging die na zijn internationale doorbraak met Festen in 1998 de weg helemaal kwijt raakte. Submarino is gebaseerd op een roman van Jonas T. Bengtsson over twee broers die graag goed willen zijn, maar na hun gedeelde trauma wegzinken in zelfdestructie. Nick is boos, gesloten en agressief, Martin verdooft zijn gevoelens met heroïne. Misschien dat de broers elkaar kunnen helpen, maar als de dood van hun moeder ze even bij elkaar brengt, drijft hun gedeelde nachtmerrie ze weer uiteen. Een loodzwaar drama, geworteld in de Scandinavische traditie van familieleed, maar met een on-Scandinavisch optimistische visie op de menselijke natuur - al voelt hoop na al die misère een beetje opgelegd.

In 15 bioscopen.

Eccentricities of a Blonde-haired Girl

Regie: Manoel de Oliveira ****

101 jaar was de Portugese veteraanfilmmaker Manoel de Oliveira toen zijn Eccentricities of a Blonde-haired Girl vorig jaar op het Filmfestival Berlijn in première ging. Hij is al bijna tien jaar de oudste nog werkende filmregisseur en bijna even oud als het medium zelf. Zijn films worden niet alleen korter naarmate hij ouder wordt, maar ook speelser, en daarmee misschien zelfs wel beter. Eccentricities duurt maar een uurtje. Het is een novelle. Over de liefde. Over een man die verliefd wordt op een jonge blonde vrouw aan de overkant van zijn raam. Of wordt hij verliefd op haar waaier, waarmee zij haar spel van kijken en wegkijken speelt? Het verhaal van de film is ontleend aan de 19e-eeuwse Portugese schrijver Eça de Queiroz. Interessant is hoe De Oliveira diens ouderwetse moraal vertaalt naar een hedendaags Portugal, waardoor de film als het ware hyperrealistisch is.

In: Amsterdam en Rotterdam en daarna toernee.

The American

Regie: Anton Corbijn ***

The American van regisseur Anton Corbijn, opgenomen in de ruige Italiaanse streek Abruzzo, en met George Clooney in de hoofdrol, is aangenaam genoeg om naar te kijken, maar ontbeert het gevoel van urgentie en innerlijke noodzaak, dat Control, de debuutfilm van de wereldberoemde fotograaf, in hoge mate had. De film, naar een misdaadroman van de Britse schrijver Martin Booth, oogt koud en gaat ook over een ijskoud, onaangedaan personage: moordenaar en wapenmaker Jack (Clooney), die zich schuil houdt in een Italiaans dorp. Jacks professionele kilte en afstandelijkheid houden uiteraard geen stand. Hij legt contact met priester Benedetto (Paolo Bonacelli) en met een prostituee Clara (Violante Placido). Thekla Reuten heeft een belangrijke, maar beperkte rol als opdrachtgever van Jack. Clooneys staat van dienst in serieuze rollen is wisselvallig. Het onderscheid tussen ingehouden en suggestief, en gewoon saai en eentonig spel, is subtiel. Voorlopig is de listige advocaat in Michael Clayton nog altijd zijn beste serieuze rol.

In: 31 bioscopen.

Nederlands Film Festival

Op de dertigste editie van het Nederlands Film Festival, dat woensdag begint, dingen 83 films, documentaires en tv-dramaproducties mee naar het Gouden Kalf. Openingsfilm is Tirza van Rudolf van den Berg, naar het boek van Arnon Grunberg, met Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks en Johanna ter Steege. Verder oa. talkshows, een drive in bioscoop met Terug naar de kust op de parkeerplaats van Holland Casino, zwijgende films over architect/ontwerper Gerrit Rietveld met live muziek en NRC redacteur Hans Beerekamp belicht met korte films en fragmenten overleden filmpersoonlijkheden. Ook is er re:visie, Van pixel tot pluis, een expositie, live performances en filmvertoningen over de raakvlakken tussen film, technologie en beeldende kunst.

Van 22 sept t/m 1 okt. Inl www.filmfestival.nl

Louise Bourgeois

Marion Cajori documenteerde vanaf 1993 de ontstaansfase van verschillende kunstwerken van Louise Bourgeois (1911-2010) in New York en op andere exposities. Ze interviewde ook talloze bekenden van Bourgeois en vooraanstaande critici. Haar film Louise Bourgeois: the Spider, the Mistress and the Tangerine is nu in het Haags Filmhuis te zien. De film sluit aan bij de expositie Hans Bellmer - Louise Bourgeois Double Sexus in het Haags Gemeentemuseum.

Van 16 t/m 22 sept, dag 17u. Inl www.filmhuisdenhaag.nl.