SELECTIE Buitenland

Duitsland

Keulen Hij haalde motieven uit comics en blies die op tot eigenzinnige schilderijen. Maar de pop-art-ster Roy Lichtenstein (1923-1997) had ook een heel andere kant, die nu te zien is in Museum Ludwig. Lichtenstein schilderde meesterwerken van Matisse, Dali en vooral Picasso op onnavolgbare wijze na. Kleurige, wilde doeken maakte hij ervan, taferelen tussen tabernakelstukken en stripverhalen in. Apart zijn ook de schilderijen uit de serie Brushstrokes , die niets dan gigantische kwaststreken tonen.

T/m 3 okt. Inl 0049-22122126165 en www.museum-ludwig.de.

Berlijn Marianne Breslauer (1909-2001) fotografeerde vaak zelfbewuste dames. Ook zij leek op dat nieuwe type vrouw uit de jaren twintig. Kortharig en altijd nieuwsgierig ging zij door het leven, niet gehinderd door geldzorgen of verplichtingen. In Parijs fotografeerde ze eenvoudige mensen en van haar reizen door Palestina kwam ze terug met indrukwekkende beelden van het gekrioel op de pleinen daar. Ze woonde ook nog een tijdje in Amsterdam – na haar vlucht uit het nationaal-socialistische Duitsland. De expositie Unbeachtete Momente – Fotografien 1927-1936 houdt haar oeuvre vast.

T/m 1 nov. Inl: 0049-3078902600 en www.berlinischegalerie.de.

Düsseldorf Het motet Spem in Alium van de Engelse renaissancecomponist Thomas Tallis is niet minder dan 40-stemmig. Wie de klanken over zich heen laat komen gaat gegarandeerd hallucineren. Bij het Altstadt Herbst Kulturfestival wordt het werk gezongen. De Canadese kunstenares Janet Cardiff bedacht er een installatie bij, met geluid en beeld. Verdi’s opera Nabucco in de multimediale enscenering van Nicola Glück en het hiphopstuk Urban Ballet van de Compagnie Révolution hebben ook tophitpotentie.

T/m 3 okt. Inl 0049-211322332 en www.altstadtherbst.de.

België

Antwerpen De Vlaamse ‘primitief’ Juan de Flandres werkte eind vijftiende eeuw voor de Spaanse koningin Isabella van Castilië. In 1496 maakte hij voor het klooster van Miraflores in Burgos een indrukwekkend altaarstuk over Johannes de Doper. De vijf panelen van het retabel raakten na 1810 verspreid. Het mooiste museum van Antwerpen, Museum Mayer van den Bergh, bezit één van de zijpanelen. Een van de andere werd pas in 2003 herontdekt. Museum Mayer heeft nu de drie andere zijpanelen in bruikleen – het hoofdpaneel ging niet door de deur maar is in kopie aanwezig. Hiermee is het schitterende altaarstuk voor het eerst weer in zijn geheel te bezichtigen. Ook wordt de restauratie toegelicht.

T/m 7 nov., Museum Mayer van den Bergh, Lange Gasthuisstraat 19, Antwerpen, di t/m zo 10-17u. Gesloten op 1 en 2 nov. Inl www.mayervandenbergh.be en 0032 32324237.

Gaasbeek Voor de heerlijke tentoonstelling Drakengebroed in Kasteel van Gaasbeek bij Brussel werden ruim honderd van deze vervaarlijke wezens in alle soorten en maten en vormen bijeengebracht. Bij ons in het Westen werd de draak eeuwenlang beschouwd als de belichaming van het Kwaad. Mannetjesputters als Siegmund, Sint-Joris en Sint-Michiel werden helden (en soms sigarettenmerk) dankzij hun strijd tegen het vuurspuwende monster. De cryptozoölogie of wetenschap van fabeldieren vond – in pootafdrukken, (dinosaurus)eieren en ingenieuze vervalsingen op sterk water – ook bewijzen dat het dier echt bestaan had. In Azië was en is de draak een symbool van voorspoed en geluk.

T/m 7 nov., Kasteel van Gaasbeek, Kasteelstraat 40, di t/m zo 10-18u. Inl www.kasteelvangaasbeek.be en 0032 25310130.

Poperinge Talbot House was tijdens de Eerste Wereldoorlog een plaatsvervangende huiskamer voor soldaten aan het front. In 1929 werd deze ‘every man’s club’ heropend als huismuseum waar de geschiedenis en de ontroering elke bezoeker bij de lurven grijpen. Een Memorial Book annex expositie belichten deze betreurde mannen en jongens en koppelen hun geschiedenis aan die van de voorwerpen die hospes en aalmoezenier Tubby Clayton na 1918 van de ondergang wist te redden.

T/m 14 nov., Talbot House, Gasthuisstraat 43, di t/m zo 9u30-17u30. Inl www.talbothouse.be en 0032 57333228.

Antwerpen Zilvermuseum Sterckshof exposeert schitterende zilveren gebruiksvoorwerpen van de Wiener Werkstätte uit privé-collecties en internationale musea. De meeste hiervan waren niet eerder in België te zien. Veel aandacht gaat uit naar de zilvercreaties uit het Brusselse Stoclethuis, het meesterwerk van architect Josef Hoffmann uit de vroege Wiener Werkstätte. De tentoonstelling behandelt ook de invloed van de Werkstätte op vooruitstrevend Belgisch zilverdesign, met werk van onder meer de ontwerpers Altenloh, Devroye, Wolffers en architect-ontwerper Albert van Huffel.

T/m 12 dec., Zilvermuseum Sterckshof, Cornelissenlaan, di t/m zo 10-17.30u. Inl www.zilvermuseum.be en 0032 33605252.