SELECTIE BEELDENDE KUNST

Vrouwenportretten

Rotterdam De tentoonstelling De grote ogen van Kees van Dongen in Museum Boijmans Van Beuningen laat zo’n tachtig werken zien van de in Nederland geboren kunstenaar, die wereldberoemd werd met zijn kleurrijke vrouwenportretten. Vrouwen met grote ogen, acrobates, naakte vrouwen, vrouwen gekleed in de couture van ontwerper Paul Poiret en vrouwen die hij schilderde tijdens zijn verre reizen. Ook zijn eigen geliefden en vriendinnen – zoals de minnares van Pablo Picasso, met wie Van Dongen in Parijs een atelier deelde – werden door de schilder vereeuwigd. Soms schilderde Van Dongen ook mannen, waaronder zijn vader, de bokser Jack Johnson en jazzartiesten.

Van Dongen vertrok al op 20-jarige leeftijd naar Parijs en werd daar een gevierd kunstenaar. Hij was spraakmakend door zijn felle kleurgebruik en levensstijl. Zijn uitbundige atelierfeesten in de jaren twintig en dertig werden bezocht door filmsterren, beroemde politici en kunstenaars. Bij de expositie is een uitgebreid programma met zondagmiddaglezingen en -rondleidingen, workshops, films en een kerkdienst in de museumzalen.

T/m 23 jan, Museumpark 18-20. Di-zo 11-17u.

The whole story

Kampen Do you want to know the whole story? heet de expositie met tien sculpturen van Henk Visch (1950) in het Stedelijk Museum Kampen. Visch wil dat „de verbeelding kenbaar wordt in de realiteit en de realiteit tot leven komt in de verbeelding.” Daarom is het „een aanval op de blindheid voor het onaangename, het onacceptabele, het niet gekende, het niet gewenste.” Henk Visch houdt een pleidooi voor verruiming. De museumruimten zullen opnieuw ingericht worden, de ramen gaan open.

T/m 21 nov, Oudestraat 133. Di-za 10-17u, zo 13-17u.

Leven en dood

Rotterdam Voor het eerst wordt in Nederland, in de Kunsthal, uitgebreid aandacht besteed aan Edvard Munch (1863-1944); de Noorse schilder die vooral bekend is door zijn schilderij De Schreeuw . Munch schilderde over de donkere kanten van het leven: de dood, eenzaamheid, ziekte, verval, angst en innerlijke spanningen zijn de leidraad in zijn werk. De tegenslagen in zijn leven, zoals de dood van zijn moeder en zusje, lieten diepe sporen bij hem achter. De expositie met schilderijen, litho’s, tekeningen en etsen laat de ontwikkeling van Munchs’ oeuvre zien. Van zijn vluchtige en fragmentarische werk, begin twintigste eeuw tot een betoverend vrouwenportret omlijst door spermatozoïden en vergezeld door een embryo met doodskop.

T/m 20 febr, Museumpark/Westzeedijk 341. Di-za 10-17u.

Dutch Utopia

Laren Nederland was een grote inspiratiebron voor honderden Amerikaanse kunstenaars die tussen 1880 en 1914 naar dorpen als Laren, Katwijk en Volendam trokken. Idyllische heide- en tulpenvelden, gelovige dorpelingen, hechte plattelandsgezinnen en robuuste boeren aan het werk waren de favoriete onderwerpen van kunstenaars als William Merrit Chase, John Singer Sargent, George Hitchcock en Gari Melchers. Eenmaal in Nederland aangekomen bleek de realiteit niet zo romantisch te zijn als ze hadden verwacht. Dit weerhield de kunstenaars er niet van om het droombeeld dat ze voor ogen hadden alsnog te creëren, zoals te zien is op de expositie Dutch Utopia. Zo zagen ze ons graag. Maar zo waren we niet in Singer Laren.

T/m 17 jan, Oude Drift 1. Di-zo 11-17u.

Ourhouse

Haarlem Speciaal voor De Hallen Haarlem heeft de Britse kunstenaar Nathaniel Mellors een nieuwe omvangrijke installatie ontwikkeld: Ourhouse. Mellors combineert hierin sculpturale elementen met een videofeuilleton. Met dit werk geeft hij zijn kijk op tv-drama op geheel eigen, satirische wijze. De video’s vertellen het verhaal van een rijke Europese familie die zich plots geconfronteerd ziet met een raadselachtige verschijning. Deze verschijning, die al snel ‘The Object’ wordt genoemd, dient zich aan in het landhuis van de familie, en veroorzaakt een reeks gebeurtenissen die het lot van de individuele gezinsleden sterk beïnvloedt. Mellors gebruikt taal als middel om de toeschouwer een verhaal te vertellen, maar ook om deze op het verkeerde been te zetten. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Nathaniel Mellors uit de collectie van De Hallen ook werk geselecteerd van Paul McCarthy (1945), hij brak in de jaren ’70 en ’80 door met een reeks provocerende performances.

T/m 5 dec, Grote Markt 16. D

+i-za 11-17u. zo 12-17u.

ShadowDance

Amersfoort Een fascinatie voor het gebruik van schaduw hebben de dertig beeldend kunstenaars in de groepsexpositie ShadowDance in kunsthal KAdE. De gemeenschappelijke deler is het gebruik van schaduw als beeldend middel; en dan in het bijzonder schaduw in beweging. De kunstenaars gebruiken schaduw als metafoor voor een scala aan – soms zware – thema’s: tijd, alter ego, kwaad, dood. Maar het fenomeen schaduw vormt ook een bron van inspiratie voor luchtiger werk, het creëren van illusies en schaduwspel.

T/m 9 jan, Smallepad 3. Di-vr 11-17u. za en zo 12 -17u.

Minuscule sculpturen

Den Haag De Middelburgse kunstenaar Anne-Marie van Sprang (1960) maakt al zo’n vijfentwintig jaar sculpturen van minuscuul formaat. Soms zijn ze uitgevoerd in brons of glas, meestal in fragiele materialen zoals bijenwas, paraffine en porselein. Speciaal voor het Kabinet van Museum Beelden aan Zee ontwierp van Sprang een installatie met 19 kleine figuren in allerlei houdingen en met wonderlijke accessoires.

T/m 16 jan, Harteveltstraat 1. Di-zo 11-17u.

Kunstroute

Leiden Meer dan 150 kunstenaars openen dit weekend tussen 12-18u de deuren van hun atelier of galerie. Neem een kijkje in een kunstenaarsbolwerk of kleine studio aan huis, in fabriekspanden en kunstinstellingen. Er ligt een gratis routeboekje bij de balie van Museum De Lakenhal. Het startpunt is bij de oude dekenfabriek Scheltema aan de Marktsteeg/Oude Singel (vlakbij de Lakenhal). In Scheltema wordt werk gepresenteerd van de finalisten van de Hermine van Bers Beeldende Kunstprijs. Zondag is daar een open podium met miniconcertjes, dichters en voordrachten.

Inl www.kunstrouteleiden.nl