Economie kort

Merk Shell stijgt in waarde dankzij problemen bij BP

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. Het Britse energieconcern BP is zijn plek in de tophonderd kwijtgeraakt door de olieramp in de Golf van Mexico. Concurrent Shell kon profiteren en steeg van plek 92 naar 81. Coca-Cola is voor het elfde jaar het meest waardevolle merk van de wereld. De Amerikaanse frisdrankfabrikant voert de jaarlijkse ranglijst van de Best Global Brands aan die merkenbureau Interbrand gisteren heeft gepubliceerd. Het merk Coca-Cola vertegenwoordigt een waarde van 70,5 miljard dollar (54 miljard euro), 2 procent meer dan in 2009. Op de tweede plaats staat net als vorig jaar technologiebedrijf IBM (64,7 miljard dollar) en op de derde plaats Microsoft (60,9 miljard dollar).

Prestaties beter na het delen van emoties

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. Werknemers die gevoelens van angst of verdriet delen, presteren beter op analytische taken dan op creatieve taken. Ook hebben ze een sterkere onderlinge band, dan wanneer ze positieve emoties delen. Dat blijkt uit onderzoek waarop sociaal- en organisatiepsycholoog Annefloor Klep vandaag promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Na het zien van een filmpje met oorlogsbeelden deelden collega’s hun negatieve stemming. Ze bleken beter in het maken van een sudoku. Het doen van een creatieve werktaak, zoveel mogelijk rechthoeken in een uniek voorwerp veranderen, ging juist beter bij het delen van positieve gevoelens, bleek uit het onderzoek. Klep pleit voor evaluatiemomenten op het werk, waarin werknemers ook negatieve gevoelens kunnen delen. „Managers staan bij evaluaties liever niet te lang stil bij wat er slecht ging”, zegt Klep. Over emoties praten is niet professioneel. „En de nadruk ligt op efficiëntie.”

Banken halen pas in 2012 ‘normale’ winst

Door een onzer redacteuren

Amsterdam. Toezichthouder De Nederlandsche Bank houdt er rekening mee dat het Nederlandse bankwezen pas in 2012 weer ‘normale’ winstpercentages zal laten zien. Ook houdt DNB er rekening mee dat banken als gevolg van de crisis extra gevoelig zijn voor rentestijgingen. Dat schrijft de toezichthouder in zijn gisteren verschenen Kwartaalbericht. De winstgevendheid van de Nederlandse banken, gemeten in rentabiliteit op het totale vermogen, zakte in 2008 door de nulgrens als gevolg van de financiële crisis en de recessie. Sinds het begin van dit jaar is sprake van een bescheiden herstel,maar dat zal volgens DNB niet voldoende zijn om op korte termijn weer op het normale niveau terug te komen.