Waarde merk BP omlaag, Shell profiteert

Coca-Cola is voor het elfde jaar het meest waardevolle merk van de wereld. De Amerikaanse frisdrankfabrikant voert de jaarlijkse ranglijst van de Best Global Brands aan die merkenbureau Interbrand vandaag heeft gepubliceerd. Het merk Coca-Cola vertegenwoordigt een waarde van 70,5 miljard dollar (54 miljard euro), 2 procent meer dan in 2009. Op de tweede plaats staat net als vorig jaar technologiebedrijf IBM (64,7 miljard dollar) en op de derde plaats Microsoft (60,9 miljard dollar).

Maar zo stabiel als de topdrie is, zo veel verschuivingen toont de rest van de tophonderd van duurste merken. De lijst van Interbrand weerspiegelt de economische crisis ten volle. Of andere crises. Het Britse energieconcern BP is zijn plek in de tophonderd kwijtgeraakt door de olieramp in de Golf van Mexico. Concurrent Shell kon profiteren en steeg van plek 92 naar 81.

Het energiebedrijf is een van de drie Nederlandse ondernemingen in de lijst. Elektronicabedrijf Philips staat op de 42ste plaats, dezelfde positie als in 2009. Na vijf jaar afwezigheid is Heineken terug op positie 93. Het merk is daarmee met meer dan 30 procent in waarde gestegen sinds 2005.

Internet- en technologiebedrijven blijven dit jaar hoog scoren. Google en Apple zagen beide hun merkwaarde aanzienlijk toenemen. Het merk Google is nu 43,6 miljard dollar waard en steeg naar plek 4. Apple is zeventiende met een waarde van 21,1 miljard dollar. Banken en verzekeraars moesten een deel van hun merkwaarde inleveren dankzij de kredietcrisis. Met name Amerikaanse financiële bedrijven hadden daar last van. Het Spaanse Santander en het Zwitserse Credit Suisse daarentegen zagen hun waarde stijgen.

Merkenadviesbureau Interbrand kijkt bij de samenstelling van de tophonderd naar de financiële prestaties van de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt, de rol van het merk bij koopbeslissingen en het vermogen van het merk een stabiele bijdrage te leveren aan de winstgevendheid van een onderneming.