Urgentie ontbreekt in The American

The American Regie: Anton Corbijn. Met: George Clooney, Thekla Reuten, Violante Placido. In: 31 bioscopen.***

The American van regisseur Anton Corbijn, opgenomen in de ruige Italiaanse streek Abruzzo en met George Clooney in de hoofdrol, is aangenaam genoeg om naar te kijken. Maar hij ontbeert het gevoel van urgentie en innerlijke noodzaak, dat Control, de debuutfilm van de beroemde fotograaf, in hoge mate had.

The American, naar een misdaadroman van de Britse schrijver Martin Booth, oogt koud en gaat ook over een ijskoud, onaangedaan personage: moordenaar en wapenmaker Jack (Clooney), die zich schuil houdt in een Italiaans dorp.

Jacks professionele kilte en afstandelijkheid houden uiteraard geen stand. Hij legt contact met priester Benedetto (Paolo Bonacelli), die zich zorgen maakt om zijn zieleheil en met een prostituee Clara (Violante Placido). Thekla Reuten heeft een belangrijke, maar beperkte rol als opdrachtgever van Jack. Ze figureert prominent in de rommelige climax.

Inspiratiebron voor Corbijn waren de westerns – tv-serie Rawhide voorop – die hij in zijn jeugd graag bekeek. De film begint met een klassiek vuurgevecht in fraaie, besneeuwde panoramabeelden. Het hoge westerngehalte wordt onderstreept door in een café op de tv een spaghettiwestern van Sergio Leone te laten zien, en de cafébaas daar dan ook nog eens commentaar op te laten geven. Driedubbelop, teveel.

Clooney’s staat van dienst in serieuze rollen is wisselvallig. Het onderscheid tussen ingehouden en suggestief, en gewoon saai en eentonig spel, is subtiel. Voorlopig is de listige advocaat in Michael Clayton nog altijd zijn beste serieuze rol. De ontdekking van de film is Violante Placido als Clara, die schittert in een fraaie bordeelscène, gehuld in hoerig rood licht.