Televisie zoekt zelf reclame op

Een afstandsbediening die de persoon herkent die hem bedient, weet ook waarnaar wordt gekeken – en kan er dan advertenties bij zoeken.

Vindt u het ook zo jammer dat de afstandsbediening niet weet wie u bent? U zou het ding maar van uw partner in ontvangst hoeven nemen of de tv sprong naar uw voorkeurskanaal – rekening houdend met het tijdstip uiteraard. Onderzoekers van Intel kunnen met redelijke betrouwbaarheid bepalen wie een afstandsbediening heeft, door de manier waarop hij wordt vastgehouden en gebruikt.

Techno vermoedt dat u liever juist niet wordt herkend door het ‘zapparaat’. Vier jaar geleden bleek dat Google octrooi had aangevraagd op een systeem om de pc te laten luisteren naar het televisiegeluid. Dan zou automatisch bijpassende informatie van internet kunnen worden opgehaald. Blijkens de reacties vonden veel mensen het een onplezierig idee als er zou worden meegeluisterd.

Bij Intel willen ze graag dat het tv-toestel weet wie er kijkt. Dat maakt een ‘gepersonaliseerde kijkervaring’ mogelijk, vertelden de onderzoekers in juli op een conferentie over kunstmatige intelligentie in Atlanta. Voor die gepersonaliseerde ervaring kun je de kijker vragen in te loggen, maar dat lijkt Intel te omslachtig. En inderdaad, het valt niet te verwachten dat kijkers dat gaan doen, tenzij ze het zelf heel belangrijk vinden. Het is juist de industrie die er belang bij heeft, bijvoorbeeld om op de persoon gerichte advertenties de huiskamer in te kunnen schieten.

Het Intel-team, versterkt met een computerwetenschapper van de universiteit van Arizona, heeft een methode verzonnen om de persoon die zapt te herkennen aan de hand van de knoppen die hij indrukt en de manier waarop. Ook de bewegingen van de afstandsbediening werden geanalyseerd – de een zwaait er anders mee dan de ander. Er werden aangepaste apparaten gebruikt, met een bewegingssensor zoals veel mobieltjes tegenwoordig hebben. Er werd veldonderzoek gedaan in vijf huishoudens van twee tot vier personen, gedurende in totaal ruim duizend ‘sessies’.

De onderzoekers stellen vast dat je kijkers zult moeten vragen zich een bepaald aantal keren te identificeren, met een pincode bijvoorbeeld, om de afstandsbediening de kans te geven het gebruikspatroon van een persoon te leren. Mensen uit elkaar houden zonder enig houvast is niet goed te doen. Met pincode werd een herkenningskans van 60 tot 90 procent bereikt. Nauwkeurig genoeg voor aangepaste advertenties; niet om te bepalen of het pornokanaal mag worden ontsloten.

De onderzoekers hopen in de toekomst verder te komen. Nieuwe tv’s kunnen ook websurfen en dat levert extra gebruiksgegevens op die kunnen meehelpen. Maar al wordt u met zekerheid herkend, verwacht niet dat de afstandsbediening de reclame voor u zacht zet, alleen maar omdat u dat pleegt te doen.

Herbert Blankesteijn