Privécollectie Jef Rademakers te zien in Hermitage

Werken uit de collectie-Rademakers. Links: Andreas Schelfhout, 'Duits landschap met ruïne', 1844. Rechtsboven: Petrus van Schendel, 'Rivierlandschap in de zilveren manenschijn', 1843. Rechtsonder: Johann Klombeck en Eug. Verboeckhoven: 'Winterlandschap met paard en talloze figuren', 1863. Nr.69. Petrus van Schendel: Nachtelijke marine

Een deel van de privéverzameling van kunstverzamelaar Jef Rademakers wordt vanaf eind volgende maand geëxposeerd in De Hermitage in Sint-Petersburg. Dit heeft Rademakers vandaag bekend gemaakt. Onder de titel A Romantic View zijn vanaf 29 oktober zeventig hoogromantische schilderijen van Belgische en Nederlandse meesters te zien in vijf zalen van het Winterpaleis in Sint Petersburg.

Rademakers, voorheen succesvol tv-programmamaker en al meer dan twintig jaar verzamelaar van romantische schilderijen, noemt het een ‘eer’ dat zijn collectie in Sint Petersburg wordt getoond. „Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een dergelijke Nederlands-Vlaamse privécollectie te zien zal zijn in de Hermitage”, aldus Rademakers. Het verzoek om zijn privécollectie in het Russische museum te exposeren werd ruim een jaar geleden gedaan door de directie van de Hermitage. „Een paar maanden daarvoor was Boris Asvarich, conservator van de Hermitage, op mijn uitnodiging bij mij thuis de collectie komen bekijken. We hebben het toen wel gehad over de mogelijkheid dat de schilderijen naar de Hermitage zouden gaan. Maar ik nam dat gesprek niet serieus. Een maand later kreeg ik een brief van directeur Mikhail Piotrovski waarin stond dat hij en ‘het wetenschappelijk comité’ de expositie ‘positief’ hadden beoordeeld.”

Rademakers zal het vervoer van zijn zeventig schilderijen naar Rusland zelf bekostigen. „Omdat het voor de Hermitage financieel niet haalbaar was om de collectie naar Sint Petersburg te halen, hebben ze mij gevraagd of ik die kosten voor mijn rekening wil nemen. Ik heb daarmee ingestemd.”

Benno Tempel, directeur van het gemeentemuseum Den Haag, schreef na het bezoek van Asvarich aan Rademakers een aanbevelingsbrief over de collectie Rademakers aan de directie van de Russische Hermitage. Dat er is ingestemd met de expositie noemt hij ‘goed voor de Nederlandse cultuur’. „De Russische Hermitage heeft al een mooie collectie Romantische schilderijen in haar bezit. Samen met deze Nederlandse werken kunnen die schilderijen nu in een bredere context worden getoond.” Ook ziet Tempel mogelijkheden voor een verdere samenwerking met de Russische Hermitage. „Het zou leuk zijn als de Haagse school in de toekomst ook een keer wordt getoond.”

De collectie Rademakers, waarvan het zwaartepunt ligt in de periode 1840-1855, omvat marines, stadsgezichten, bloem- en andere stillevens, portretten en genrestukken. De kern van de collectie wordt gevormd door een aantal ‘sublieme’ landschappen waaronder werken van B.C. Koekoek, Andreas Schelfhout en J.B. Klombeck. In de tentoonstelling gaat speciale aandacht uit naar een aantal nocturnes van Jacob Abels, een persoonlijke favoriet van Rademakers. Een ander belangrijk deel van de collectie bestaat uit de schilderijen van de Vlaamse meester Basile de Loose, de belangrijkste representant van het Biedermeier-gevoel in de Nederlanden.

Het is niet de eerste keer dat schilderijen van Rademakers in een museum worden getoond. Zijn werken hingen op tentoonstellingen in het Dordrechts Museum, het Museum Haus Koekkoek in Kleef (Duitsland), de Kunsthal in Rotterdam en het Frans Hals Museum/ De Hallen in Haarlem.

Zaterdag: interview Rademakers