Pas van de plant gerukt

Vandaag is het nieuwe spruitjesseizoen van start gegaan, met een geheel eigen campagne om jongeren te overtuigen spruitjes te eten. De spruit heeft zelfs een eigen ambassadeur, Hanna Verboom, die nu waarschijnlijk een jaar lang in elk restaurant moet vragen naar een spruitjespizza of Hondurese spruitjeswrap en vervolgens bedroefd „oké” dient te mompelen als die

Vandaag is het nieuwe spruitjesseizoen van start gegaan, met een geheel eigen campagne om jongeren te overtuigen spruitjes te eten. De spruit heeft zelfs een eigen ambassadeur, Hanna Verboom, die nu waarschijnlijk een jaar lang in elk restaurant moet vragen naar een spruitjespizza of Hondurese spruitjeswrap en vervolgens bedroefd „oké” dient te mompelen als die er niet is. Ook hoop ik dat ze een première zal bijwonen in een jurk gemaakt van spruitjes (jonge spruitjes, pas van de plant gerukt, voor het hartverscheurende effect).

Ik denk dat als je mijn omgeving vraagt een aantal groenten op te noemen, men slechts komt met ‘spinazie’ en ‘Italiaanse groentenmix’, dus ik draag de spruitencampagne een warm hart toe. En denk daarbij: waarom stoppen bij spruiten? Hier vier campagnes voor groenten die ook vergeten dreigen te raken.

Meiknolletjes: kleine witte knolletjes met een blozende, rozige bovenkant. Ideaal voor een licht zwoele campagne getiteld ‘Neem mei… knolletjes.’ Op de poster ligt de ambassadrice, Yolanthe Cabau van Kasbergen Sneijder, naakt in een bad dat tot de rand is gevuld met meiknolletjes. Ook worden er radiospotjes uitgezonden waar Yolanthe fluistert: „Neem mij… Neem mij… Neem meiknolletjes.”

Bloemkool: eten jongeren eigenlijk nog weleens bloemkool? Het lijkt me tijd voor een krachtige campagne geleid door Ali B, want waar is die in ’s hemelsnaam gebleven? Bovendien kan er dan een schalks ‘Ali B maakt reclame voor bloemkool: is hij dan toch stiekem een blanke Nederlander uit Almere?’-element aan worden toegevoegd. De campagne heet ‘It’s bloemkool, bitch’, en Ali zal ook een bijpassende rap uitbrengen: ‘Boem lauwe bloemkool taki’, met een schokkerige handheld clip die alleen op internet te zien is en viral moet gaan, vol ontploffende bloemkolen, een enge clown en wederom een naakte Yolanthe Cabau van Kasbergen Sneijder.

Biet: een campagne gericht op een iets jongere doelgroep. De titel is: ‘De biet. Vergeet hem niet’. Er is geen ambassadeur, enkel een foto van een biet waar twee oogjes op zijn geplakt. Op de poster staat die biet, met daarboven de tekst: VERGEET MIJ NIET! Simpel, goedkoop, en we hebben inmiddels wel geleerd dat alles wat twee oogjes opgeplakt krijgt effectief op ons gevoel inspeelt.

Andijvie: een tour door Nederland met de Andijviebus, waar de gehele cast van Oh Oh Cherso! zich in bevindt. De tour heet op zijn Haags ‘Andijvie in me lijffie’. Het enige wat de cast doet is uit de bus springen en vervolgens in zwemkledij baco’s slempen op pompende housemuziek. Ze hoeven nooit met ook maar een flardje andijvie in aanraking te komen. Wel hangen er op de bus posters met de tekst: ‘Andijvie. Met vitaminen enzo. Voor de afwisseling.’

Zelf zou ik ook willen schitteren in een groentencampagne. Het liefst in die van een gecombineerd groentenpakket: met knolrapen, lof, schorseneren en prei.