Meezing-Aida ontbeert drama

Theater Aida* door NTGent. Gezien: 14/9 Schouwburg Gent. Aldaar t/m 3/10. Inl.: ntgent.be ***

„NTGent is een huis van spelers”, zei acteur Wim Opbrouck onlangs in deze krant. Hiermee bedoelt hij dat het stadsgezelschap van Gent na vertrek van regisseur Johan Simons naar München geen nieuwe leider van buitenaf aantrekt. Onder leiding van Opbrouck nemen de spelers zelf verantwoordelijkheid voor de voorstellingen.

Als visitekaartje speelt de groep Aida*, een losse voorstelling waarin de opening van het Egyptische Suezkanaal in 1869 wordt verbonden met de première in Caïro van Verdi’s opera Aida in 1871. Je kunt er van alles aan ophangen: kolonialisme, handel en idealisme, Oost en West, globalisme avant la lettre. De nieuwe wereldhandel zou verbroedering der volkeren brengen.

Opbrouck treedt op als gastheer; hij somt de tientallen medewerkers van het gezelschap op, roemt het operakoor dat uit vrijwilligers bestaat en de plaatselijke fanfare. Zo lopen opeens een kleine honderd mensen door elkaar over het toneel, muziek makend en zingend. Het koper van de fanfare blinkt. Steven Van Watermeulen vertolkt de rol van de virtuoze Franse diplomaat Ferdinand De Lesseps (1805-1894), die aan de wieg stond van het project. In historisch kostuum met strohoed op houdt Van Watermeulen een redevoering over het kanaal. Aan het begin van de voorstelling toont hij diabeelden van Caïro, maar het projectietoestel ontploft.

Dan ontstaat een feestelijke zangsfeer. Muzikaal leider Christoph Homburger oefent met de zaal enthousiast meegezongen delen uit Verdi’s opera, de triomfmars bijvoorbeeld en O Patria Mia. Els Dottermans speelt een ruziescène met An Miller over een stoel die ze niet kan bemachtigen.

Maar ondanks de grote spelers op het podium ontstaat er niet zoiets als drama. Het is boeiend materiaal dat NTGent heeft vergaard, getuige het programmaboek. Alleen, op het podium komen we daarvan nagenoeg niets tegen.

Wat mist is obsessie, een dragend thema. Het moet gezegd, de strenge regisseurshand ontbreekt.