Sun Capital moet V&D hip en winstgevend maken

V&D hoopt dat de nieuwe eigenaar investeert en de keten trendy maakt. Toch is het niet uitgesloten dat Sun in de restaurants van La Place meer ziet dan in V&D.

Trots pakt topman Mark McKeon van V&D een gebreide jas van het huismerk SOHO New York uit de schappen. De jas valt niet uit de toon tussen alle merkkleding die V&D tegenwoordig ook verkoopt. McKeon benadrukt nog eens de strategie van het warenhuis: „Dat een huismerk zo opklimt is een ultieme droom.”

Het toneelstukje illustreert hoe V&D het stoffige imago probeert af te schudden. Van een traditioneel warenhuis moet het een moderne winkel worden met hippe merken, meer De Bijenkorf en minder C&A. De grote vraag is of V&D door kan gaan met dat plan.

Gisteren werd bekendgemaakt dat de 62 winkels van V&D en de 112 restaurants van La Place (circa 10.000 werknemers) worden overgenomen door investeringsmaatschappij Sun Capital Partners. Naar verluidt ontvangt de huidige eigenaar Maxeda (in bezit van investeringsmaatschappijen Permira, KKR, Alpinvest en Cinven) circa 70 miljoen euro voor de winkelketen en worden de schulden niet overgenomen.

Onder eigenaar Maxeda heeft V&D flink gesneden in personeel en bezuinigd op opslagruimte. Het imago werd door een ingrijpende restyling opgevijzeld. Zogenoemde shop-in-shops spelen daarin een cruciale rol. Merken kregen daardoor een eigen hoekje in het warenhuis. „In onze 62 winkels hebben we er daar inmiddels 3700 van”, zegt McKeon.

Sun Capital, de investeringsmaatschappij van Marc J. Leder en Roger R. Krouse, voormalige bankiers van Lehman Brothers, koopt alleen kwakkelende en noodlijdende bedrijven. Na de aankoop houdt Sun de bedrijfsvoering nauwlettend in de gaten. De directies van de probleemgevallen die Sun bezit worden onder streng toezicht geplaatst. Maandelijks moeten de directeuren van de dochters een document van twintig velletjes inleveren over de financiële prestaties.

Ondanks de restyling kwakkelt V&D nog steeds. Het winkelbedrijf maakt nog geen winst. Maar topman McKeon ziet de resultaten nu wel snel omhoog gaan. „In 2009 bedroeg ons bedrijfsresultaat nog 19 miljoen euro”, zegt hij. „Dit jaar komen we naar verwachting uit op 38 miljoen euro.” Winstgevend wordt het concern volgens McKeon „binnen twee jaar”.

Een zwak punt is de inkoop. Met zestig warenhuizen is V&D internationaal gezien een kleintje en heeft het niet genoeg inkoopvolume om in de Aziatische productielanden lage prijzen te bedingen. V&D hoopt te profiteren van de kennis en het netwerk van Sun. Het private-equityhuis heeft een eigen team in China dat outsourcing makkelijker moet maken voor bedrijven van Sun. De investeringsmaatschappij houdt er ook van kosten te besparen via goedkopere inkoop. Sun laat bedrijven dit samen doen om zo schaalvoordelen te benutten.

Sinds zijn oprichting in 1995 is deze aanpak succesvol gebleken. De eerste vier jaar wist Sun in totaal 28 miljoen dollar bij investeerders op te halen voor overnames. Nu beheert Sun 8 miljard dollar.

Volgens McKeon heeft Sun vertrouwen in de zittende directie en ondersteunt het ook het vijfjarenplan dat zijn team ontwikkelde. Dat plan gaat uit van een heel behoedzame groei van V&D in de komende jaren. Vanaf 2012 wil McKeon jaarlijks één nieuwe vestiging openen. Uiteindelijk is er volgens McKeon ruimte voor een verdubbeling van het aantal filialen in Nederland. Het grootste deel van de markt zit tussen Hema en De Bijenkorf, zegt McKeon. „Dat gaan wij veroveren.” Hij mikt daarbij op jonge vrouwen tussen 18 en 35 jaar. „Die geven het meeste uit aan mode.”

Voor La Place ziet McKeon wel een snellere groei, met vijf tot tien nieuwe restaurants per jaar. Het buitenland lonkt ook.

Juist daar zijn de vakbonden niet gerust op: La Place is een veel aantrekkelijker bedrijf dan V&D. Bestuurder Henk van der Ploeg zegt in eerste instantie gematigd positief te zijn. „De vorige eigenaren hebben zo hard gesneden dat er nu wel geïnvesteerd moet worden om de potentiële winst te realiseren”, zegt Van der Ploeg.

Deze week hopen de vakbonden met de nieuwe eigenaren te praten. Via Maxeda hebben ze gehoord dat Sun bereid is te investeren in V&D. Maar, zegt Van der Ploeg, harde garanties zijn er niet. „Het is nu nog zeker niet aan de orde, maar het scenario van opsplitsing zweeft nog boven de markt.” Waar de bond voor vreest is dat over een paar jaar blijkt dat Sun eigenlijk alleen La Place wilde hebben. V&D kan dan uitgekleed worden. Sommige filialen kunnen doorverkocht worden. Andere filialen worden dan gesloten. De huurcontracten (het vastgoed is in 2005 ten gelde gemaakt door de huidige private-equityeigenaren) kunnen dan doorverkocht worden.