Philips mikt op middenklasse Azië

Philips wil voor verdere groei de komende vijf jaar vooral profiteren van de opkomende economieën in China, India en Brazilië.

Dat stelde bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee vandaag bij de presentatie van de doelstellingen en strategie tot en met 2015 in Londen. Philips wil dat de omzet ieder jaar minimaal 2 procent harder stijgt dan de groei van de wereldeconomie. Het bedrijf wil ook dat de inkomsten in die periode met 10 tot 13 procent stijgen.

In opkomende markten hoopt Philips vooral te profiteren van de groeiende middenklasse in Brazilië, China en India. „Het aantal huishoudens in de middenklasse zal in belangrijke opkomende economieën tot 2015 meer dan verdubbelen”, schrijft Philips in het strategiestuk. De middenklasse heeft meer geld te besteden aan gezondheidzorg, luxegoederen en huisvesting. Voor Philips betekent dit meer vraag naar medische apparatuur, consumentenelektronica en verlichting. Momenteel zijn opkomende markten goed voor 34 procent van de omzet van Philips. In 2015 moet dat 40 procent zijn.

Philips hoopt de komende vijf jaar ook meer om te zetten als gevolg van vergrijzing (medische apparatuur). Het elektronicaconcern noemt klimaatverandering (vraag naar zuinigere verlichting) en de toenemende macht van de consument bij het kiezen van producten als de andere belangrijke trends de komende jaren.

Philips beoordeelde ook of de doelstellingen van het vorige vijfjarenplan zijn gehaald. Toen ambieerde het bedrijf een jaarlijkse omzetgroei van 6 procent. Als gevolg van de crisis is die groei niet gehaald, stelt Philips. Door 27 bedrijven over te nemen en 700 miljoen euro te bezuinigen, haalde het bedrijf wel het doel om de inkomsten met 10 procent te verhogen.

Rond het middaguur stond Philips op de beurs van Amsterdam op 1,9 procent verlies ten opzichten van slotkoers van gisteren.