Ook Nokia heeft 'one more thing'

Het programmaboekje kon nog maar net op tijd veranderd worden. Want nu Nokia World, de jaarlijkse presentatie van ’s werelds grootste telefoonfabrikant in Londen begint, is de bedrijfstop volledig opgeschud. Topman Olli-Pekka Kallasvuo moest vorige week onder druk van aandeelhouders het veld ruimen: Nokia kan de innovatie van concurrenten Apple en Google niet bijbenen. Kallasvuo krijgt 4,6 miljoen euro mee voor zijn dertigjarige carrière en een mager applausje van de bezoekers van Nokia World in Londen.

De nieuwe Nokia-baas, de Canadees Stephen Elop van Microsoft, is nog nergens te bekennen, en laat verkoopdirecteur Niklas Savander het woord doen: „We hoeven ons niet te verontschuldigen dat we geen Google, Apple of Samsung zijn. We zijn Nokia, we zijn Fins en we zijn uniek.”

Savander laat een stukje uit een Applefilmpje zien waaruit zou blijken dat de Amerikanen de kreet ‘connecting people’ hebben overgenomen van Nokia. Zelf parafraseert hij de bekende uitsmijter van Applebaas Steve Jobs, het zinnetje ‘one more thing...’ – dat meestal gevolgd wordt door een of andere gadget. In het geval van Savander is one more thing de mededeling dat er in het afgelopen kwartaal meer smartphones van Nokia verkocht zijn dan Android (van Google) en iPhone bij elkaar. Niet echt nieuws, maar Nokia blijft zichzelf moed inpraten dat het de smartphonemarkt opnieuw kan domineren.

Een andere gezichtsbepalende Nokiafiguur kondigde deze week zijn ontslag aan. Anssi Vanjoki, nog maar net benoemd als directeur Mobile Solutions om de nieuwe versie van Symbian aan te prijzen, verdwijnt ook uit de bedrijfstop. Vanjoki doet nog wel zijn presentatie in Londen en klinkt gedreven, soms zelfs agressief jegens „zij in Silicon Valley”. Vanjoki: „Onze smartphones zijn bedoeld voor slimme mensen.”