Heb je appels of peren?

Driekwart van de verkochte bh’s is tegenwoordig padded, opgevuld.

Maar een tegenbeweging is op komst: de borst mag weer een natuurlijke vorm hebben.

Magic lift, extra size cups, foam push up; er zijn talloze soorten bh’s om de borsten er groter, gladder en prompter uit te laten zien. Hoeven ze niet zo nodig omhoog, dan koop je gewoon een padded bh: een bh met een foamlaagje erin dat zorgt voor een ronde en gladde boezem. Onder een strak T-shirt zie je dan alleen een egaal, perfect gestileerd gewelf. Zonder naden of tepels. Een T-shirt-bh wordt-ie genoemd.

Wat nu als je dat niet wilt? Als je het best oké vindt als je borsten eruitzien zoals ze eruitzien. Als je niet een synthetisch kussen – in welke maat dan ook – in je bh wilt? Dan heb je, kort gezegd, pech.

Zowel bij de grote als kleine winkels overheerst de cup met vulling. Het aandeel padded bh’s bij Hunkemöller is zo’n 70 procent, bij Je m’Appelle Nikki in Amsterdam 80 procent. Op de grote lingeriebeurs in Parijs vorig weekend was het aanbod gevulde en voorgevormde bh’s van eenzelfde grootte.

We zijn op het hoogtepunt van de corrigerende lingerie aanbeland. De bh volgt niet de borst, zoals vroeger, maar de borst volgt de bh. Zo omschreef lingerieontwerper Marlies Dekkers de trend van de maakbare boezem treffend in de Volkskrant.

Maar er groeit langzaam een tegenbeweging. Begin deze maand merkte The New York Times al op dat er (online) winkels opkomen die zich richten op vrouwen ‘who don’t want to supersize themselves’. Mevrouw Hodgdon, die wordt opgevoerd in het artikel, was de bh’s zat ‘that were so heavily padded it just wasn’t me’.

Ook in Nederland geven sommige lingeriewinkeleigenaren aan op zoek te zijn naar iets nieuws. Zoals de Body Cover Group, waar de merken After Eden en Boobs & Bloomers onder vallen. Inkoper Nicolette de Pauw krijgt wel eens vragen van klanten, of ze ook niet-voorgevormde bh’s verkopen. „Die hebben we nauwelijks. Maar in de zomer brengen we een nieuw soort bh op de markt, met twee lagen stof waardoor de cups voldoende ondersteuning geven. Die ontdekten we op de lingeriebeurs in Parijs. Ik zag daar dat meer lingeriemerken de niet-voorgevormde cups terugbrengen.”

Er is absoluut een anti-padded beweging aan de gang, weet Jos Berry. Zij is eigenaar van Concepts Paris, een in Parijs gevestigd consultancybureau dat grote bedrijven voorziet van trends op lingeriegebied. Onder haar klanten vallen onder meer V&D, Hunkemöller en Victoria’s Secret. „De markt is verzadigd, mensen willen iets anders dan padded.”

Tekenen daarvan ziet Berry bijvoorbeeld in het succes van retro-ondergoed: een voorgevormde maar niet gevulde bh van het Zwitserse Hanro, die in New York gretig aftrek vindt. Of in de onverwachte groei van het Franse lingeriemerk Eres, een van de weinige merken dat geen foam gebruikt. Ook Triumph en Chantelle zijn volgens haar bezig nieuwe technieken te ontwikkelen voor een stevige, foamloze bh.

Berry zelf stond aan de basis van de padded revolutie. Begin jaren negentig werd de wonder bra geïntroduceerd. Een groot succes, maar Berry en haar team ontdekten dat de vrouw niet zozeer een veel grotere boezem wilde, als wel een mooie ronde vorm, zonder zichtbare tepels onder de kleding. Victoria’s Secret was een van de bedrijven die op hun advies de T-shirt-bh ontwikkelde. Inspiratie daarvoor vonden ze in Japan, waar al foam in bh’s werd gebruikt.

De padded bh werd de grootst mogelijke bestseller in de lingerie-industrie ooit, zegt Berry. En dat dankzij de mogelijkheid om goedkoop te produceren. Want of je nou een Marlies Dekkers aanhebt, of een bh van Hunkemöller, ze komen allemaal uit een Chinese fabriek, aldus Berry.

Het betekende niet alleen een verschraling van het soort bh’s, maar ook een verschraling in het aanbod van speciaalzaken. „Vroeger bekeek de lingerieverkoopster je lijf en zei ‘u bent een Triumph’. Maar met zo’n taartvormpje voor de borst, waarmee je een universele markt bedient want elke borst past in de voorgevormde cup, is advies niet meer nodig.”

Natuurlijk zeggen winkeliers dat ze padded bh’s verkopen omdat vrouwen dat willen, vertelt Berry. Maar willen vrouwen dat zelf, of wordt die wil ‘opgelegd’? „Het is een kwestie van een vraag creëren door een enorm aanbod – om productietechnische redenen – en dan beweren dat ‘iedereen padded bh’s wil’. Want bij de meeste Chinese fabrieken kun je pas een bestelling plaatsen vanaf 9.000 stuks. En dat zijn heel veel bh’tjes.”

Wat de tegenbeweging nog meer aanwakkert, is de huidige trend van natuurlijkheid, zegt Berry. „Vrouwen willen tegenwoordig liever iets moois, geen goedkoop massaproduct.” Dit alles tezamen – duurzaamheid, padded-moeheid – kan wel eens betekenen dat we op een tipping point zijn aanbeland.

Wanneer de ‘T-shirt-attitude’, zoals Berry het omschrijft, ook in de winkels zal veranderen, is onbekend. Maar dat de niet-voorgevormde cup aan een revival bezig is, lijkt wel zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we weer zien dat er ook puntige, stevige, appelvormige, peervormige en parmantige borsten bestaan.