Gevoel van vervreemding door ingetogen foto's

Fotoboek Blowing Smoke and Seahorses van Aram Tanis

Fotoboek

Aram Tanis, Blowing Smoke and Seahorses ***

Sommige romans laten eerder een gevoel achter dan dat je achteraf het verhaal nog goed kan navertellen. New York Trilogy van de Amerikaanse schrijver Paul Auster is zo’n boek. En After Dark van de Japanse auteur Haruki Murakami. Het zijn romans die gaan over personages die door een stad worden opgezogen en van wie de identiteit langzamerhand afbrokkelt. De sfeer die deze romans opwekken is zo sterk dat het een sensatie van vervreemding bij de lezer kan opwekken die zelfs blijft doorwerken nadat het boek is weggelegd. Wie de foto’s van de Zuid-Koreaanse kunstenaar Aram Tanis bekijkt in het fotoboekje Blowing Smoke and Seahorses, kan worden overvallen door soortgelijke emoties. Zwart-wit beelden van Peking zijn op een associatieve manier op dik wit papier gerangschikt. Je ziet een jongen in een boom, midden in de stad. Een ballon tegen de achtergrond van een flatgebouw. Damesbenen op reclameposters. Hondjes die slapen in een transparante draagtas. Alles is herkenbaar maar tegelijkertijd schuilt er in ieder beeld iets ongrijpbaars. Tanis’ werk doet denken aan de duistere stadsfoto’s van de Japanse fotograaf Daido Moriyama of aan de mysterieuze beelden van de Japanse fotografe Ishiuchi Miyako. Maar de foto’s van Tanis zijn, in al hun desolaatheid, vooral ingetogen. Daarmee heeft hij een eigen verhaal van de stad gecreëerd, zijn eigen city blues. Alleen is hij, net als de hoofdpersonen in de boeken van Auster en Murakami, in zijn zoektocht naar de betekenis van de grote stad uiteindelijk alleen maar zichzelf weer tegengekomen.

Rosan Hollak

Blowing Smoke and Seahorses is uitgegeven door Timezone 8 en te bestellen via aramtanis@gmail.com. Het boek verschijnt met een losse kaft. Meer informatie op aramtanis.moonfruit.com