Doorverkopers kaartjes moeten consument beter voorlichten

Vier tickethandelaren moeten van de Consumentenautoriteit hun websites aanpassen. Doen de ticketbedrijven dit niet, dan moeten ze 5.000 euro per week betalen, met een maximum van 100.000 euro.

Dit heeft de Consumentenautoriteit vanmorgen bekendgemaakt. De ticketbedrijven moeten op hun websites onder meer aangeven dat zij geen originele, maar doorverkochte tickets aanbieden, tegen welke prijs en welke risico’s consumenten hiermee lopen.

„Het is belangrijk dat de consument op basis van de juiste informatie zijn keus kan maken”, liet directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit weten. Het gaat om de websites 4alltickets.nl, Tickets4events.nl, Budgetticket.nl, Onlineticketshop.nl en Worldticketshop.nl.

Ticketbedrijven verkopen online toegangskaarten voor populaire concerten en sportwedstrijden, die zij niet zelf organiseren. Bij deze doorverkoop van tickets gaat nogal eens wat mis, bleek eerder uit onderzoek van de Consumentenautoriteit. Zo beseffen consumenten vaak niet dat het gaat om doorverkochte kaarten. Als een concert bijvoorbeeld niet doorgaat, krijgen zij alleen de oorspronkelijke toegangspijs terug, niet het hele bedrag dat zij hebben betaald aan het ticketbureau.

Na klachten van consumenten begon de Consumentenautoriteit een onderzoek naar de ticketwebsites. Veel sites bleken consumenten onvolledig en onjuist te informeren, ook na brieven van de autoriteit. In mei kondigde de Consumentenautoriteit stappen aan tegen misleidende websites. Vijf bedrijven pasten vervolgens hun websites aan, vier bedrijven deden dat niet.

Organisatoren van wedstrijden en concerten voeren al langer een strijd tegen de tickethandelaren. De Tweede Kamer stemde onlangs in met een wet waarin de winsten van de tickethandel worden beperkt.