Snelle kopie

Bij modewarenhuis Zara koop je veel voor weinig en het lijkt net echt.

Met zeventien vestigingen in Nederland speelt Zara met haar fast fashion een hoofdrol in onze dagelijkse routine. Heb je ’s avonds een feestje, dan loop je tijdens de lunch even de kledingwinkel binnen voor een schappelijk geprijsd jurkje. Kledingstukken worden bij Zara, net als yoghurt, brood of vis, razendsnel geconsumeerd.

De winkels van Zara brengen twee keer per week nieuwe collecties in de schappen. Voor de klant een reden om wekelijks terug te komen. Bovendien geeft Zara alle verkoopgegevens van haar winkels dagelijks door aan het moederbedrijf in Spanje. Daar vindt het ontwerpen, de productie en de distributie plaats. Door de korte informatielijnen kunnen afdelingen à la minute inspelen op de vraag van klanten. Verkoopt een trui na een week nog niet goed, dan wordt hij in de regel uit de collectie gehaald en vervangen door een ander ontwerp. Kleine collecties gebaseerd op grillige modetrends doen er zo maar twee weken over om hun weg van de tekentafel naar de winkelschappen te vinden. Het resulteert jaarlijks in de productie van zo’n 12.000 kledingstukken, vier keer zoveel als bij andere grote kledingmerken.

Wat daarbij opvalt is dat Zara nauwelijks adverteert. Dat hoeft ook niet. Aangezien Zara ontwerpen van luxe labels kopieert, lift het warenhuis mee op de campagnes van de grote merken. De jas op de foto is al een paar seizoenen op de internationale catwalks te zien, onder andere bij Jil Sander. De grote merken wekken het verlangen, Zara gaat er met de verkoop vandoor. Voor 169 euro koop je een moderne, wollen jas, waar je de herfst, een deel van de winter en zelfs de lente wel mee doorkomt. Maar of die duurzame gedachte onze hardnekkige kooplust overwint, is nog maar de vraag.