Koffiestrijd

Hoe smaken de koffie- capsules van Douwe Egberts? Een smaaktest.

Het is weer koffiestrijd. Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Maison du Café, is het gevecht aangegaan met Nespresso. Het exclusieve capsulesysteem van Nestlé is een megasucces. Nespresso heeft zijn systeem met zeventig patenten beschermd. Ze lopen in 2012 af, maar Sara Lee wacht dat niet af. Ze denkt met een capsule naar eigen ontwerp die in de Nespresso-apparaten is te gebruiken, de patenten te omzeilen. Nespresso bestrijdt dat en is een proces begonnen. Sara Lee wacht de uitspraak niet af en gaat door met de introductie van de eigen capsules onder de naam L’Or Espresso met Maison du Café DE (de initialen van Douwe Egberts) als merk. Met succes, in Frankrijk zijn sinds de start begin april van dit jaar tientallen miljoenen capsules verkocht.

Het commerciële succes van L’Or ten spijt, op internetfora hebben de Nespresso-fans geen goed woord over voor de kwaliteit van de espresso uit de namaakcapsules. Nespresso komt bekwaam tegemoet aan de verlangens van de veeleisende koffieconsument, terwijl Douwe Egberts met zijn door Senseo bepaalde imago de echte of would-be koffiekenner allerminst weet te bekoren.

Hebben ze gelijk? Voor het antwoord op die vraag hebben we een reisje naar een Noord-Franse hypermarché over. De prijs van de capsules van Nespresso begint bij 3,30 euro per tien stuks. L’Or vergt voor dezelfde hoeveelheid 2,98 euro, nog steeds geen koopje.

De capsule van Sara Lee heeft alle kenmerken van namaak. In de capsule van Nespresso zit de koffie luchtdicht verpakt en aan de kleur is te zien om welke variëteit koffie het gaat. L’Or moet om de capsule nog een luchtdichte folieverpakking doen en met een opdruk laten zien om welke soort het gaat. Er is veel meer verpakkingsmateriaal en volume nodig voor hetzelfde aantal capsules. Kortom het ontwerp mist brille, doelmatigheid en elegantie.

In de blinde smaaktest zetten we Delizioso van L’Or tegenover Volluto van Nespresso. De espresso van L’Or oogt een tikje minder mooi. De cremalaag mist de hazelnootkleur, is wat bleker en aan de buitenzijde zitten minuscule zwarte puntjes. Met meer zuur en een iets prominenter bittertje heeft Volluto een smaak die je eerder met espresso verbindt. Delizioso is vlakker . Het lijkt me een allemansvriend. ‘Filterkoffie’ zeggen de Franse Nespresso-adepten op de internetfora. Ze bedoelen het denigrerend, misschien weten ze niet dat filterkoffie weer aan populariteit wint. De trendsettende koffie-elite heeft zich inmiddels afgewend van espresso en zweert bij ouderwetse filterkoffie. De eerste in filterkoffie gespecialiseerde koffiehuizen zijn al gesignaleerd. Capsules? Dat is een achterhoedestrijd.