Hysterisch grappig

Thijs Wolzak kijkt wekelijks binnen in een bijzonder huis.

Wie Marijke Helwegen (29 december 1948), presentatrice, performer of, zoals ze zichzelf graag noemt, ‘vredesduivenkoningin’. Vijftien jaar was ze ambassadrice voor de plastisch chirurgie, maar hield daarmee op toen ze 60 werd. „Nu is mijn slogan: ‘Als Maxima niet kan, kom ik wel.’” En dan komt ze in een klein gouden koetsje met in een gouden kooitje twee vredesduiven.

Waarom Vanaf maandag figureert Marijke Helwegen in een commercial op de televisie. Voor wat of wie mag ze niet zeggen, maar dat het ‘hysterisch en grappig’ wordt, is zeker. Denk Tineke Schouten voor C1000 of „die grappige man van Albert Heijn”, zegt ze. „Reclamemakers weten allang dat slimme, intellectuele spotjes niet werken. Dat soort niet bij het grote publiek. Ik? Ja, ik scoor wel bij het grote publiek.”

Waar In de huiskamer. De woonplaats laat Marijke Helwegen liever onvermeld. „Er is al vier keer ingebroken.” Aan de muur één van de acht schilderijen die kunstenaars van haar maakten voor haar eenmalige uitgave van het blad Marijke. Dit exemplaar werd gemaakt door Ineke de Vroede. „De andere schilderijen zijn veel te groot om in huis te hebben.” Daaronder de schoenen die ze eventjes heeft uitgedaan. „Rood-wit-blauw zijn ze. Van vanHaren. Kleine v, hoofdletter H.” Op tafel het boek Aan het Russische hof, dat verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in de Hermitage in Amsterdam. Daaronder het boek Pure schoonheid, over het concept van cosmeticagoeroe Dr. Hauschka. „Zijn filosofie is zoveel meer dan make-up. Het is een levensstijl. Iedereen denkt dat ik alleen maar aan snijden en spuiten doe om mooi te blijven, maar dat is onzin.”