'Penoza' is weer stap vooruit in het Nederlandse drama

Televisie Penoza. Regie: Diederik van Rooijen. Met: Monic Hendrickx, Thomas Acda. Zondag, Ned.3, 20.25-21.05u. ****

Een gewoon gezinnetje, zo lijkt het, met de gehaastheid die ook in tal van andere gezinnen gebruikelijk is rond de ontbijttafel. Met één groot verschil: vader is drugshandelaar – en moeder heeft zich daarbij neergelegd zo lang hij ervoor zorgt dat de kinderen er niets van merken. Tot dusver is dat kennelijk goed gegaan.

Het gaat pas fout als er min of meer gelijktijdig twee dingen gebeuren: het kleine zoontje neemt een pistool van papa mee naar school, terwijl vader zelf tot de ontdekking komt dat zijn handel, zonder dat hij het heeft gemerkt, van het zachte naar het veel hardere spul is verschoven. Dat zet de ontwikkelingen in gang die de nieuwe Nederlandse misdaadserie Penoza acht afleveringen lang spannend moeten houden.

Of dat lukt, moet nog blijken. Maar de eerste aflevering geeft een veelbelovende aanzet. Penoza, voor de KRO geproduceerd door het in vaardig tv-drama gespecialiseerde NL Film, oogt goed. De kleurrijke straattaal in de scripts van Pieter Bart Korthuis, de spanningsopbouw in de regie van Diederik van Rooijen (die het aandurft tijdens een paar sleutelscènes de stilte te laten overheersen) en het ensemble van eersteklas acteurs maken dat het verhaal geloofwaardig wordt. Monic Hendrickx is een moeder met wie makkelijk kan worden meegeleefd en Thomas Acda speelt, als haar maffiose echtgenoot, een man bij wie op het gezicht veel valt af te lezen.

Nederlandse dramamakers zijn de laatste tien jaar behoorlijk bedreven geraakt in dit soort genrewerk. Hier wordt nog een extra stap gezet. Terwijl de meeste Nederlandse misdaadseries zich afspelen in milieus die bij de meeste kijkers weinig herkenning oproepen, doet Penoza een goed ogende poging de boven- en onderwereld met elkaar te verbinden. Dat maakt nieuwsgierig naar de rest.