op nrcnext.nl

Europeaan wil grote laptop

Size does matter. Tenminste, als het om je laptop gaat. Het blog van laptopmag.com maakte nieuwe cijfers bekend over de maten van de meest verkochte laptops, en wat blijkt? De 15 inch-exemplaren zijn in Europa en de Verenigde Staten het populairst. Alleen in Azië vinden consumenten een kleinere laptop, die van 14 inch, aantrekkelijker. Maar liefst 46,4 procent van de Europese laptopeigenaars heeft een 15-inch laptop, tegenover 35,3 procent van de Amerikanen en een kwart van de Aziaten. Het succes van dat formaat is raar, want een 15 inch-laptop dat is nou precies een net-niet-formaat, betoogt de schrijver van het blog van laptopmag.com.

Contrarevolutie op internet

Het internet zoals we dat de afgelopen twintig jaar hebben zien groeien, een open platform met ruimte voor iedereen met een goed idee, een soort democratie in cyberspace, is aan het verdwijnen. Dat berichtten we eerder deze week al in nrc.next met een artikel uit Wired van Chris Anderson. In een helder achtergrondartikel schrijft The Economist dat er op drie fronten een contrarevolutie aan de gang is. Het is een fundamentele verandering met enorme gevolgen voor wie bepaalt wat we zien en doen. Voor de belangrijkste beperkingen kiezen we zelf, eigenlijk zonder dat we het goed in de gaten hebben.

Creatief met een telefoon

In 2006 werd een nieuwe diersoort ontdekt: het telefoonschaap. Kunstenaar Jean-Luc Cornec creëerde ’m uit oude telefoononderdelen: het draaitoestel zelf fungeert als kop, de hoorns als poten en de kabels als lijf. De schapen waren te zien in het Museum für Kommunikation in Frankfurt. Zelfs het spreekwoordelijke zwarte schaap ontbrak niet.