Ik heb leren vertrouwen

Petra Hubbeling (49) was op en top zakenvrouw maar besloot boeddhist te worden.

Dat ze van het boeddhisme nu ook haar werk heeft gemaakt, stuit op kritiek.

„Let niet op de rommel, ik ben een kamer aan het schilderen”, zegt Petra Hubbeling als ze me binnenlaat in haar woning annex kantoor in Vianen. Ik kijk om me heen, zie comfortabele kussens op de grond, verschillende Boeddhabeelden, foto’s op een kastje en vooral een heel opgeruimd huis. Hoezo rommel? Dat ik geen rommel zie en zij wel, is een mooi voorbeeld van wat het boeddhisme haar leerde: wat je waarneemt zegt meer over jezelf dan over de uiterlijke omstandigheden.

Als directeur van Elsevier Congressen had ze het voor de buitenwereld helemaal gemaakt: prestigieuze baan, volle bankrekening, groot huis. Zelf kreeg ze meer moeite met de harde eisen die een beursgenoteerde onderneming aan haar medewerkers stelt, in de sfeer van ‘goed is nooit goed genoeg’. Toen haar huwelijk op de klippen liep, vroeg ze zichzelf af: „Als ik zo geslaagd ben, waarom kan ik mijn huwelijk dan niet goed houden?” Op zoek naar antwoorden nam ze deel aan een veertiendaagse meditatieretraite waar ze onder de indruk raakte van de rust die door haar heen trok. Ze werd na een intensieve zoektocht boeddhist, besloot haar baan bij Elsevier vaarwel te zeggen en een eigen bedrijf op te zetten: Boeddhisness. Nu zet ze haar zakelijke talenten in om mensen via sociale netwerken als Twitter en LinkedIn enthousiast te maken voor boeddhistische meditatietechnieken. Haar doel is niet om mensen te bekeren: „Ik wil mensen aansporen om naar binnen te keren.” Dat ze van het boeddhisme haar werk heeft gemaakt, levert ook kritiek op, onder andere van medeboeddhisten.

Waarom die aansporing om door meditatie naar binnen te keren?

„Om mensen bewust te laten worden van de situaties die ze zelf creëren. Veel mensen leggen de verantwoordelijkheid buiten zichzelf. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook moeten ervaren dat het meer over mijzelf zegt dan over een beursgenoteerde onderneming als ik zeg: ik voel me daar niet lekker. Een hele tijd vond ik het wel prettig, toen ineens niet meer. Het heeft geen zin om tegen die onderneming aan te schoppen, want ík ben veranderd, niet dat bedrijf. Als je je daarvan gewaar bent, kun je gemakkelijker beslissingen nemen.”

Ontslag nemen bijvoorbeeld.

„Ja, of de keuze maken om te blijven, die keuze dan ook accepteren en niet meer zeuren.”

Niet gemakkelijk om vastigheid los te laten in deze tijd.

„Het was voor mij ook een heel proces om mijn veilige baan op te geven, ik ben veel angsten tegengekomen. Je zit op het pluche met een goede functie: vast inkomen, bonussen, pensioenregeling. Daarvan loskomen is heel moeilijk. Maar niet als het duidelijk is dat je iets doet wat je niet meer leuk vindt. Ik vind organiseren en netwerken leuk, maar ik miste de verdieping van het boeddhisme. Ik dacht: dat ga ik combineren. Verder zie ik wel.”

Zonder vast plan?

„Als je een idee te ver uitwerkt, kom je er nooit. Want je blijft altijd beren op je pad zien. Ik heb van het boeddhisme geleerd vertrouwen te hebben. Mensen proberen heel vaak met een strak einddoel iets te bereiken, in plaats van datgene te doen wat er op hun pad komt en daarmee aan de slag te gaan. Ik heb mijn intuïtie gevolgd en ik heb de de verdieping gevonden die ik graag wilde.”

Hoe ziet die verdieping eruit?

„Ik heb nu bijvoorbeeld heel andere gesprekken dan de oppervlakkige gesprekken van vroeger die vooral gingen over snelle auto’s, bonussen, dure vakanties en het weer. Nu heb ik het over de betekenis van het leven, over de dood, over de vraag ‘wat is business spiritualiteit nu precies en hoe kan daar meer de aandacht op worden gevestigd’?”

Uw werk bestaat uit netwerken en uit twitteren. Kan een mens daarvan leven?

„Internet is mijn enige marketingkanaal. Via de sociale netwerken vraag ik de aandacht. Door me te mengen in allerlei discussies, door in het vizier te zijn bij een heleboel mensen, hoop ik mensen enthousiast te maken voor het aanbod van mijn bedrijf Boeddhisness. Ik geef zelf geen cursussen maar koppel coaches, trainers en adviseurs met een boeddhistische achtergrond aan klanten en verdien aan de bemiddelingskosten.”

Mag een boeddhist geld verdienen aan het boeddhisme?

„Mijn leraar zegt altijd: ‘De dharma, de boeddhistische leer, is van iedereen, daar mag je geen prijs voor vragen.’ Dat doe ik ook niet, ik ben geen leraar en verkondig de dharma niet. Je kunt op basis van vrijgevigheid werken, maar dat werkt hier niet. In boeddhistische landen hebben ze een geefcultuur. Wij hebben meer een neemcultuur. Ik ken veel boeddhistische organisaties in Nederland die tien jaar geleden op basis van vrijgevigheid werkten, maar nu ook overal een prijskaartje aan hangen. Donaties leverden onvoldoende op om hun activiteiten voort te kunnen zetten.”

Toch is er kritiek.

„Je krijgt altijd kritiek. Net zoals ik kritiek heb op beursgenoteerde ondernemingen zijn er ook mensen die kritiek hebben op mij, omdat ik aan het boeddhisme zou verdienen. Last heb ik vooral van een vijftal boeddhisten dat regelmatig naar de pers stapt. Ik ben bestuurslid bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) en zet mijn zakelijke netwerken in voor de BUN. Dat vinden ze belangenverstrengeling. Ik vind dat niet – ik heb nu eenmaal een groot netwerk.”

Hoe gaat u om met die kritiek?

„Ik vind het lastig. Die mensen kennen me helemaal niet en weten niet met welke intentie ik iets doe. Maar ik denk ook: het is hun probleem dat ze moeite met me hebben. Laat ik het dan vooral bij hen laten. En ik ga zitten, mediteren. Het boeddhisme heeft me geleerd dat alles vergankelijk is: mooie gevoelens, maar ook rotgevoelens.”

Hoe verhoudt de stilte van meditatie zich met het voortdurend op internet actief zijn?

„Internet is natuurlijk heel snel en kortstondig, terwijl het boeddhisme het beeld heeft van verdieping en stilte. Voor mij zijn het twee onderdelen van mijn leven die bij elkaar horen. Natuurlijk weet ik dat je je helemaal kunt verliezen in het internet. Als ik merk dat ik er druk van word, stop ik.”

Uw coaches trainen in slechtnieuwsgesprekken met mededogen. Vertel.

„Het belangrijkste bij slechtnieuwsgesprekken is eerlijk zijn. Dat gebeurt niet altijd. We willen allemaal aardig gevonden worden maar je wordt veel aardiger gevonden als je gewoon eerlijk bent.”

Hoe open en eerlijk bent uzelf?

„Ik heb ervoor gekozen om een marketingkanaal te gebruiken waarmee je aan personal branding moet doen. Ik ben een open boek.”

Hoe gaat het boeddhistische loskomen van ego samen met personal branding?

„Je versterkt je ego als je jezelf brand om je als persoon te verrijken. Maar mijn intentie is een andere. Ik heb een bodhisattva-gelofte gedaan. Daarmee heb ik beloofd me volledig in te zetten om alle levende wezens te bevrijden van lijden.”

Zie voor meer informatie over Boeddhisness: http://boeddhisness.nl/