Apple staat concurrerende technologie toe in apps

Na dreiging van een antitrust-onderzoek à la Microsoft versoepelt Apple de voorwaarden van zijn App Store. Bouwen in Flash mag voortaan, net als het plaatsen van Google advertenties. Maar inhoudelijk komt de lat voor nieuwe software hoger te liggen: “We hebben niet nog meer scheetapplicaties nodig.” Apple heft enkele restricties op die het gebruik van

Schermafbeelding-2010-09-10-om-11.17.29

Na dreiging van een antitrust-onderzoek à la Microsoft versoepelt Apple de voorwaarden van zijn App Store. Bouwen in Flash mag voortaan, net als het plaatsen van Google advertenties. Maar inhoudelijk komt de lat voor nieuwe software hoger te liggen: “We hebben niet nog meer scheetapplicaties nodig.”

Apple heft enkele restricties op die het gebruik van technologie van Google en Adobe in de applicaties voor de iPad en iPhone verboden.  In april startte de Amerikaanse Federal Trade Commission een onderzoek naar het uitsluiten van applicaties die gemaakt zijn met Adobe technologie. Ook de Europese Commissie sloot zich hierbij aan.

De juridische druk heeft het bedrijf gisteren doen besluiten om de App Store meer open te stellen en ontwikkelaars meer ruimte te geven. De snelle opkomst van Android als rivaliserend (en meer open) platform zal een aanleiding zijn. Zodra het aantal verkochte Android-toestellen groter wordt dan het aantal verkocht iPhones - en de verwachting is dat dat niet lang op zich laat wachten - heeft Apple niet langer het voortouw in de strijd om de meeste en beste applicaties. De App Store is nu nog marktleider met meer dan 250.000 programmaatjes voor iPhones, iPad en iPod Touch. Apple heeft de ambitie om iOS4 als mobiel game-platform te laten groeien en dan is acceptatie van andere ontwikkelgereedschap noodzakelijk. De voorsprong van de iPad op zijn aanstaande Android-concurrenten is minder groot dan die van de iPhone destijds. Medewerking van softwaremakers is van doorslaggevend belang.

Makkelijker bouwen

Het is voor ontwikkelaars belangrijk om crossplatform applicaties te kunnen programmeren, zodat hun software voor meerdere mobiele platforms tegelijk kan werken. De nieuwste versie van Adobe Flash kan Flash-applicaties exporteren naar iPhone en Android. Dat scheelt een hoop tijd voor softwareontwikkelaars. Daarnaast heeft Flash voor veel gebruikers een minder steile leercurve dan Apple’s eigen ontwikkelgereedschappen voor iOS-applicaties.

Apple heeft over de kwestie een openlijke ruzie met Adobe uitgevochten, waarin Apple-baas Steve Jobs in een openbare brief het Flash-formaat afbrandde. Adobe reageert verheugd op de beslissing, maar voegt daar fijntjes aan toe dat Apple nog steeds vertikt om Flash-software zelf in de browser van iPad en iPhone te tonen. Flash-software zouden te veel vergen van de batterijduur van mobiele apparaten, aldus Jobs.  De strijd over Flash als platform voor video is nog in volle gang, met de komst van alternatieven als HTML5. En waar een beetje juridische druk al niet goed voor is: Apple wilde eerst zijn eigen iAd-advertentieplatform als enige toegang geven tot de iOS4 omgeving. Maar sinds gisteren is  de ban op advertenties via Google’s Mobile AdSense en AdMob ook opgeheven. Ook applicaties met concurrerende technologie van Google Voice lijken nu te worden toegestaan in de App Store.

Niet nog meer scheten

ifartlatest

iFart, nu ook voor iPadiFart, nu ook voor iPad

Liever dan ontwikkelaars te beperken in hun manier van werken probeert Apple de kwaliteit van de apps wat omhoog te schroeven en zo de concurrentie met Android Market aan te gaan (waar naast nuttige apps nog veel software van twijfelachtige kwaliteit te vinden is). Maar echt open is de App Store nog niet. Apple filtert nauwkeurig wat er wordt aangeboden aan software en de applicatiewinkel stond al vaak onder druk omdat Apple zonder uitleg nieuwe software leek te weren of te parkeren. In de nieuwe richtlijnen voor de App Store staan wat duidelijke tips:

We have over 250.000 apps in the App Store. We don’t need any more Fart apps. If your app doesn’t do something useful or provide some form of lasting entertainment, it may not be accepted.

Daarnaast zegt Apple dat Apps kindvriendelijk moeten zijn en er professioneel uit moeten zien.

If your App looks like it was cobbled together in a few days (..)  please brace yourself for rejection. We have lots of serious developers who don’t want their quality Apps to be surrounded by amateur hour.

Een andere manier om het marktaandeel te behouden: Apple verruimt de beschikbaarheid van de iPhone bij telecomproviders. Dat gebeurde elders in Europa al eerder, maar nu verliest ook T-Mobilezijn exclusieve deal in Duitsland. Nederland volgt binnenkort.