Apple soepeler voor concurrentie

Na dreiging van een antitrustonderzoek à la Microsoft versoepelt Apple de voorwaarden voor zijn softwarewinkel, de App Store. Dat is de verzamelplaats van applicaties voor de iPhone en iPad.

Het Amerikaanse technologiebedrijf hief gisteren omstreden restricties op die het gebruik van technologie van Google en Adobe in iPhone-software verboden. In april begon de Amerikaanse Federal Trade Commission een onderzoek naar deze restricties. De Europese Commissie deed hetzelfde.

De druk heeft Apple doen besluiten ontwikkelaars meer ruimte te geven, maar ook de snelle opkomst van Android als rivaliserend (en meer open) platform speelt een rol. Zodra het aantal verkochte Android-toestellen groter wordt dan het aantal verkochte iPhones heeft Apple niet meer het voortouw.

Bij de keuze tussen verschillende smartphones en tablet-pc’s speelt de hoeveelheid software een belangrijke rol. De App Store is nu nog marktleider met meer dan 250.000 programma’s voor iPhones, iPad en iPod Touch. Medewerking van softwaremakers is doorslaggevend; Adobe Flash kan applicaties exporteren naar iPhone en Android tegelijk en dat scheelt ontwikkelaars veel tijd.

Apple heeft over de restricties in de App Store een openlijke ruzie met Adobe uitgevochten, waarin Apple-baas Steve Jobs in een openbare brief het Flash-formaat afbrandde. Adobe reageert nu verheugd op Apples beslissing, maar voegt daar aan toe dat Flash-software in de browser van iPad en iPhone nog steeds niet te zien is.

Apple schrapte ook het verbod op concurrerende advertentieplatforms in iPhone-software, zoals Googles Mobile AdSense en AdMob. Liever dan ontwikkelaars te beperken in hun manier van werken, probeert Apple de kwaliteit van de software op te schroeven door inhoudelijke eisen te stellen. In de nieuwe richtlijnen adviseert Apple ontwikkelaars kritisch te zijn jegens hun product: „Er staan al 250.000 programma’s in de App Store, we hebben niet nog meer flut-software (fart apps) nodig.”

Om marktaandeel te behouden verruimt Apple ook de beschikbaarheid van de iPhone bij telecomproviders. T-Mobile verliest zijn exclusieve deal in Duitsland, Nederland volgt binnenkort.

Meer over wijzigingen in de App Store op nrc.nl/hebben