Zoeken en vinden tegelijk

Google zegt opnieuw een zoekrevolutie tot stand gebracht te hebben: de zoekresultaten veranderen terwijl je typt. Dat zou tijd besparen.

Internetters hebben het al druk genoeg en willen liefst gisteren vinden wat ze vandaag zoeken. Daarom gaat de veelgebruikte zoekmachine van Google zoekresultaten tonen tijdens het typen van de zoekopdracht. De nieuwe functie, Google Instant, werd gisteravond voorgesteld. Instant heeft wat weg van de incrementele zoekfunctie zoals die te vinden is op computers die op Windows 7 of Mac OS X draaien: al bij het intikken van een paar letters op Google.com toont de website de eerste zoekresultaten met een suggestie voor het aan te vullen woord. Deze autofill-functie had google.com al langer, maar nieuw is dat de zoekmachine bij elke getypte letter een dynamische resultatenlijst toont – binnen milliseconden.

Er werd al lang gewerkt en getest aan Instant maar pas nu is de techniek ver genoeg, aldus Google. De resultaten worden snel geserveerd, maar al te confronterende links en afbeeldingen (zoals bloot) worden gefilterd.

Volgens Google maakt Instant de gemiddelde zoektijd 2 tot 5 seconden korter: vinden gaat sneller dan typen. Het is niet meer nodig de zoekknop of ‘enter’ in te drukken. Google wil dat de internetter zoeken als een continu proces beschouwt, niet als een serie losse handelingen op zoek naar de juiste website. Zo’n verspringende lijst met resultaten oogt nog wel wat onrustig, maar dat is wellicht een kwestie van wennen aan die continue overdosis informatie.

Wie nu een moderne browser als Firefox of Chrome gebruikt, kan al gedeeltelijk hetzelfde ervaren: in de adresbalk wordt met het intikken van een of twee letters een incrementele zoekactie in de web – en zoekgeschiedenis uitgevoerd. Datzelfde doet Google in een database van miljarden websites, en vrijwel live.

Er zijn ook al derde partijen die live zoekresultaten op het scherm tonen tijdens het typen: keyboardr.com is er zo een. Volgens Google is er echter nu pas een infrastructuur met voldoende rekenkracht, snelle servers en een snelle internetverbinding bij de gebruiker. Vandaar de tweet van Google-topman Eric Schmidt: „Fast is about to get faster.” De nieuwe functie is naar believen ook uit te schakelen en wordt de komende weken eerst in de VS geïntroduceerd, op de Engelstalige versie van Google.com. Later dit jaar moet Instant ook in Europa gaan werken, maar wanneer Instant in Nederland beschikbaar is maakte Google niet bekend.

Google handelt in de VS ongeveer tweederde van de zoekopdrachten af, in Europa is dat meer dan 90 procent. Het is nog de vraag wat Instant voor advertenties gaat betekenen – Google’s belangrijkste bron van inkomsten. Welk bedrijf verschijnt als eerste in beeld zodra je een a intypt? Wordt het Amazon of Apple? Nee dus: AOL komt als eerste in het Google alfabet. Dat kan de bedrijven die zoekmachineoptimalisatie aanbieden aan derden voor nieuwe uitdagingen stellen. Ook de manier van het tellen van getoonde advertenties gaat veranderen. Google telt bij de Instant-weergave een advertentie als de gebruiker 3 seconden lang pauzeert met tikken om de lijst met zoekresultaten door te nemen.

Volgens Google is Instant in de eerste plaats een revolutionaire stap in zoektechnologie, die concurrenten als Yahoo en Bing verder op achterstand zet. Deze week gaf Eric Schmidt tijdens een lezing in op technologiebeurs IFA in Berlijn al een voorzetje voor zijn visie op de toekomst van zoektechnologie. Hij schetste het beeld van een persoonlijke zoekmachine die de gebruiker automatisch van advies voorziet op basis van locatie, persoonlijke interesses en zoekverleden. Ook zonder dat ie er een specifieke zoekopdracht gedaan is. Zo’n dienst heeft wel iets weg van een overactieve butler, een continue suggestiemachine die je vraagt: Wil je dit? Wil je dat? Zodat de gebruiker uiteindelijk zelf niets meer hoeft in te typen

Meer over de nieuwe techniek van Google op nrc.nl/hebben