Vliegen met een nep-cv

Zeker tweehonderd Chinese piloten vliegen zonder de juiste diploma’s.

Door het tekort aan piloten in China worden de cv’s onvoldoende gecontroleerd.

Tienduizenden vliegtuigpassagiers in China konden gisteren de kranten beter niet lezen. Met koppen als ‘Veel piloten in de burgerluchtvaart hebben cv’s vervalst’ en ‘Meer dan tweehonderd piloten hebben fake-cv’s’ stapte menigeen met een ongemakkelijk gevoel aan boord.

De ontdekking dat minstens tweehonderd piloten hun vliegervaring hadden opgepoetst, is het eerste resultaat van het onderzoek naar het ongeluk met een toestel van Henan Airlines op 24 augustus in de provincie Heilongjiang, vlakbij de grens met Rusland.

De piloot van het verongelukte toestel had de rang van gezagvoerder, terwijl hij niet over het benodigde aantal vlieguren beschikte om tot deze rang te mogen worden gepromoveerd. Hij had al eerder in zijn loopbaan laten zien de techniek van het landen niet helemaal onder de knie te hebben.

De Chinese luchtvaartautoriteiten (CAA) hebben daarom het onderzoek verbreed naar alle piloten in China, maar ook naar instructeurs, examinatoren en onderhoudstechnici. Daarnaast zijn alle directieleden van de luchtvaartmaatschappijen opnieuw gewaarschuwd dat veiligheid een topprioriteit is en dat zij persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor ongelukken.

Volgens Chinese luchtvaartexperts is de explosief gestegen vraag naar piloten de reden dat luchtvaartmaatschappijen de papieren van sollicitanten onvoldoende controleren. De Chinese luchtvaartscholen leveren niet genoeg getrainde piloten af en daarom doen maatschappijen vaak een beroep op vliegers van de Chinese luchtmacht. De opleidingen van de luchtmacht staan volgens experts op een lager peil dan de scholen voor de burgerluchtvaart die op Amerikaanse leest zijn geschoeid.

Het natrekken van hun vliegervaring bij de luchtmacht blijkt in de Chinese bureaucratische praktijk een probleem te zijn, aldus een manager van een grote Chinese luchtvaartmaatschappij in de China Daily. Daarnaast blijkt dat co-piloten te snel worden gepromoveerd tot gezagvoerder.

Met name de nieuwe chartermaatschappijen hebben gebrek aan piloten met deze rang. Nieuwe Chinese maatschappijen als Spring Airlines zetten daarom ook niet-Chineestalige gezagvoerders uit de voormalige sovjetrepublieken, Afrika en het Midden-Oosten in de cockpit. De problemen met gekwalificeerde vliegers zouden zich niet voordoen bij de drie grote maatschappijen –Air China, China Eastern en KLM-partner China Southern.