Top-10 van 'grootverdieners' op YouTube: veel flauwekul

Wie kan leven van zijn YouTube-video’s? De website BusinessInsider.com heeft een top-10 gepubliceerd van meest verdienende particuliere videomakers. Het gaat om mensen die vanuit huis video’s maken; topartiesten, bands en bedrijven zijn buiten beschouwing gelaten. De top-10 is gemaakt op basis van het aantal views (juli 2009 - juli 2010) en een advertentieopbrengst van anderhalve dollar per duizend clicks. De genoemde bedragen gaan volledig naar de filmpjesmakers.

Wie zijn de gouddelvers van YouTube? Hoe grensverleggend zijn hun beeldverhalen?

3 Philip DeFranco. New Yorker, 25 jaar. Geeft commentaar op nieuws, zittend voor de camera. Beeld is soms onscherp en slecht belicht. DeFranco’s video’s werden van juli 2009 tot juli 2010 bijna 250 miljoen keer bekeken en dat leverde circa 181.000 dollar op.

2The Annoying Orange. De enige serie in de top-10 waarin niet de maker zelf in beeld is. Hoofdpersoon is een sinaasappel met daarin gemonteerd een menselijke mond en dito ogen. Deze sinaasappel converseert met andere vruchten, zoals bananen, appels en citroenen. De gesprekken gaan nergens over. 350 miljoen views; 288.000 dollar.

1Shane Dawson, een 22-jarige Amerikaan. Kletst tegen de camera over alledaagse dingen, zoals angsten of puistjes. Maakt ook sketches waarin hij alle rollen zelf speelt, liefst vrouwen met exorbitante pruiken en heel veel lipstick. Heeft het vaak over zichzelf of over seks. 430 miljoen views; 315.000 dollar. (NRC)

Er zijn ook slecht bekeken YouTubefilmpjes. Zie ZeroViews.biz: een site met movies die niet een keer zijn bekeken