Hoe wordt de lengte van een file gemeten?

Op de Nederlandse wegen stond gisteren tijdens de ochtendspits (rond half negen) 560 kilometer file. Het werd net niet de drukste spits van dit jaar (571 kilometer op 1 februari). De oorzaak? Regen, zegt Wijnand Zwaan van de ANWB Verkeersinformatie. Het weer heeft het grootste effect op filevorming, sneeuw staat op één, daarna volgt regen. En die viel gisteren precies rond de ochtendspits en precies op de belangrijke knooppunten in de Randstad. Maar hoe komt de ANWB eigenlijk tot die 560 kilometer?

Rijkwaterstaat levert het belangrijkste deel van die informatie. In de rijkswegen zijn meetlussen in het asfalt geplaatst. Daarmee wordt de hoeveelheid auto’s en hun gemiddelde snelheid gemeten. Wanneer auto’s over een afstand van 2 kilometer gemiddeld langzamer dan 50 kilometer per uur rijden, wordt dat geregistreerd als file. Omdat de meeste files op de rijkswegen staan – vooral de grote A-wegen – geeft die informatie een goed beeld van de doorstroming. Woordvoerder Mark van der Vusse: „Die informatie wordt aangevuld door mensen op de weg, onze spitsgidsen.”

Rijkswaterstaat geeft de informatie door aan de ANWB. Toch valt het aantal kilometers in hun berichtgeving vaak hoger uit. Ook de ANWB maakt namelijk gebruik van informatie van weggebruikers, vooral van de Wegenwacht. Wijnand Zwaan van de ANWB: „Zij zien ook de files op de wegen waar geen lussen in het wegdek zitten. Files in dorpen bijvoorbeeld. Juist die kunnen automobilisten veel meer tijd kosten dan eentje op de snelweg.”

Voor wie denkt dat het gisteren druk was op de weg, heeft Zwaan nog een teleurstelling. Het kan veel erger. Want als de economie aantrekt, zou de eerstvolgende spits met sneeuw de duizend kilometer file wel eens kunnen halen, gokt Zwaan. De afgelopen twintig jaar nam het aantal files namelijk vooral toe. Zwaan: „In de jaren 90 was er sprake van een file-explosie die aan het begin van dit millennium tot een hoogtepunt kwam. Daarna ging het economisch slechter, wat je terug ziet in het aantal files.” Zo simpel is het dus, meer geld betekent meer auto’s, en dus meer file.

Lineke Nieber