Een noodgreep zorgt voor heel veel kijkers

Het opvoeren van Bekende Nederlanders (BN’ers) in een ‘reality’-programma krikt de kijkcijfers op – bewijst Expeditie Robinson. Maar hoe wordt een BN’er tot BN’er?

Meer dan een miljoen mensen keken vorige week naar de eerste aflevering van de nieuwe reeks van Expeditie Robinson op RTL 5. Dat zijn er 300.000 meer dan vorig jaar. Logisch: deze reeks van de succesformule Expeditie Robinson draait om Bekende Nederlanders (BN’ers) en Bekende Vlamingen (BV’ers). En wie wil er nu niet zien hoe het Bekende Nederlanders als Dennis Weening of Regina Romeijn vergaat onder de soms barre omstandigheden die deze in tropische streken opgenomen spelshow de luchtig geklede deelnemers aandoet?

Weening? Romeijn? Wie zijn dat, vraagt menige lezer van deze krant zich nu af. Waar moet ik die van kennen en hoe zijn die Bekende Nederlanders geworden? Maar dat komt doordat die lezer te weinig andere spelprogramma’s heeft gezien waarin Bekende Nederlanders een rol spelen, al kent iedereen natuurlijk wel een paar van de deelnemers.

Bekende Nederlanders van de soort die aan Expeditie Robinson meedoet, ontlenen hun bekendheid meestal niet aan prestaties buiten de televisie om – in maatschappij, politiek, wetenschap of kunst.

Bekende Nederlanders van deze categorie ontstaan omdat zij bekend zijn geworden van programma’s waarin nieuwe Bekende Nederlanders worden aangemaakt, zoals Wie is de Mol?, 71° Noord of Peking Express.

Het is een populair genre, dit soort avontuurlijke ‘reality-shows’. Zelfs de Evangelische Omroep heeft besloten er volgende maand eentje te beginnen: De Pelgrimscode. Deze twaalfde editie van Expeditie Robinson is de eerste waarin niet nieuwe, maar al bestaande Bekende Nederlanders (en Bekende Vlamingen) centraal staan. Wie is de Mol?, 71° Noord en Peking Express gingen voor met deze formule. Desondanks wil RTL-zenderdirecteur Remko van Westerloo de invulling met BN’ers zeker geen trend noemen. „Eigenlijk is deze editie met BN’ers een noodgreep”, zegt hij. „Het Belgische partnerstation dat met ons de serie maakt, VTM, wilde stoppen met het programma wegens tegenvallende kijkcijfers. Zonder de Belgen zou het budgettair niet lukken.” Want Expeditie Robinson is een dure productie, zegt Van Westerloo, van meer dan twee ton per aflevering. „Waarom doen we het dan niet met celebrity’s, heb ik geopperd.” Daar voelde de VTM wel wat voor.

Van Westerloo moet toegeven dat hij niet zeker wist of het er ook een beter programma van zou worden. „Ik was bang voor de dynamiek tussen de deelnemers. BN’ers zijn gewend aan camera’s en weten dat het voor de programmamakers handig is als ze praten in oneliners.” Ook programmamaker Geraldine Smink, van productiemaatschappij Strix, vroeg zich eerst af wat de meerwaarde zou zijn. „Het voordeel van BN’ers is dat ze weten hoe het werkt met televisie. Het nadeel is dat ze weten hoe het werkt met televisie.” Dat zie je in het begin van de serie, zegt Smink. Dan zijn ze soms meer met de camera bezig dan met de expeditie. „Maar dat verandert snel in de loop van de serie.”

Wegens het intense en heftige karakter van Expeditie Robinson was het nog lastig om BN’ers bereid te vinden, zegt Smink. In februari begon de zoektocht, in juli begonnen de opnamen. „We wilden zeker weten dat de deelnemers beseften wat ze gingen doen, dat ze goed konden motiveren waarom ze mee wilden. Je moet je kwetsbaar op durven stellen. We hebben het bijna afgeraden om mee te gaan, zodat ze niet voor verrassingen zouden komen te staan.”

Smink vond uiteindelijk negen Nederlandse deelnemers. Hoeveel mensen ze daarvoor heeft moeten contacteren, wil ze niet zeggen. „Maar we hebben veel meer mensen gevraagd dan deze negen. Sommigen zeiden zelfs op het laatste moment nog af.” Veel deelnemers hebben ervaring met dit soort reality-programma’s. Regina Romeijn, Dennis Weening, Sebastiaan Labrie waren al te zien in Wie is de Mol?. Kim Feenstra deed mee aan Hollands Next Top Modelen 71° Noord , Regina Romeijn en Maxim Hartman aan Peking Express.

Het was een „dramatische aanloop”, zegt Van Westerloo. „Het afstemmen van al die drukke agenda’s op elkaar, de afvallers op het laatste moment en er brak knokkelkoorts uit op de plek waar we het programma zouden opnemen. De Maleisische regering heeft ons geholpen een andere locatie te vinden, maar het vertrek van de kandidaten hebben we een paar dagen moeten uitstellen. En tijdens het filmen waren we soms nog bezig met de opbouw.”

Het resultaat vindt hij „geweldig”. „De BN’ers geven zich echt bloot. Zo kennen we Kim Feenstra als een mooie meid, maar op het eiland is ze de wanhoop nabij en heeft ze erge last van de zandvlooien. Haar lijf zit onder de bulten.”

Expeditie Robinson, RTL5, donderdag 20.30 uuur. De ontknoping is op 2 december.