De man achter de moraal in 'Bonanza'

David Dortort creëerde de beroemde serie Bonanza. Geweld stond niet centraal, het gebroken gezin wel.

De mooiste fanmail kwam uit Berlijn, tijdens de Koude Oorlog, toen de door het communisme opgetrokken Muur nog een barse barrière vormde tegen de opmars van de westerse cultuur in het oostelijke deel van de stad.

Een man schreef dat hij vanuit het westen, dicht bij die muur, de herkenningsmelodie van Bonanza had geneuried – en dat iemand aan de andere kant dat deuntje toen voorzichtig had meegefloten. Want ook daar werd in die tijd, via de West-Duitse tv, gretig naar de avonturen van vader Cartwright en zijn drie zonen gekeken. Net als in Nederland en in vele tientallen andere landen.

David Dortort, de man die de beroemde tv-serie Bonanza creëerde en produceerde, is zondag overleden. Hij was 92 jaar. De reeks draaide veertien seizoenen, van 1959 tot 1973, en behoort tot de populairste uit de Amerikaanse tv-geschiedenis. In alle 430 afleveringen stond niet het geweld centraal, zoals in veel andere westernseries, maar de band tussen de vader (weduwnaar) en de drie zonen (van drie verschillende moeders). „In een tijd waarin het gebroken gezin in dit land een normale manier van leven ging vormen, was dit een wél functionerend gezin”, zei Dortort later in de Los Angeles Times. „Er zat altijd een moraal in. Ja, er zijn moeilijkheden, maar die kunnen we overkomen door samen te werken.” Halverwege de serie diende acteur Pernell Roberts, die zoon Adam speelde, zijn ontslag in omdat het harmoniemodel hem begon tegen te staan. De scripts waren „sentimenteel en onwezenlijk” geworden, vond hij. Maar de formule bleef ongewijzigd.

Kort na de oorlog ging Dortort, als beginnend romanschrijver, naar Hollywood omdat hij scenarist wilde worden. Na een paar bioscoopfilms vond hij emplooi als tv-scenarist. Hij schreef ook andere series, zoals The High Chaparral. Maar het succes van Bonanza was niet te evenaren.