Prokofjev op 50-jarige Matinee op zaterdag

Klassiek Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Leif Segerstam. Gehoord: 4/9 Concertgebouw, Amsterdam. Herh: radio4.nl/zaterdagmatinee.****

De arbeider verheffen met klassieke muziek. Dat was vijftig jaar geleden het doel van de nieuwe ‘Matinee op de vrije zaterdag’ van de Vara. Door de topkwaliteit werd de ZaterdagMatinee één van de belangrijkste concertseries van Nederland – ook zeer gewaardeerd door muziekliefhebbers die doordeweeks níet met hun handen werken. Zwaartepunten zijn minder bekend klassiek repertoire, eigentijdse muziek, opera in concertante uitvoering en, vooral sinds Kees Vlaardingerbroek artistiek leider is, oude muziek.

In zijn toespraak voor de feestelijke eerste ZaterdagMatinee van het vijftigste seizoen kon Vlaardingerbroek er niet omheen dat de toekomst „niet zonder zorgen” is. Zowel omroep- als orkestbestel staat voor ingrijpende veranderingen – het schrappen van de herhaling op dinsdagavond van de radio-uitzending is daar een kleine, maar pijnlijke voorbode van.

De Finse reus Leif Segerstam dirigeerde een concertante uitvoering van Prokofjevs opera De Vuurengel over een driehoeksrelatie van twee mannen en een vrouw die aan waanvoorstellingen lijdt, en waarin ook Faust en Mefistofeles nog even opduiken.

De beste passages herinnerden zaterdag aan de symfonicus Prokofjev. Bijvoorbeeld het onstuimige slot van de tweede akte, waar hoofdpersoon Ruprecht (een indrukwekkende rol van bas-bariton Vladimir Baykov) op bezoek gaat bij de felle magiër/filosoof Agrippa von Nettesheim (een zeer overtuigend tenor Roman Sadnik, die ook als Mefistofeles succes oogst).

Minder geslaagd waren de wat propperige parlando-gedeelten in de eerste akte en de momenten waarop het orkestgeweld de zangers overstemde, wat ook aan de componist te wijten was. Van de overige zangers maakte vooral de warme mezzo Carole Wilson indruk als herbergierster en vooral als Abdis die Renata niet kan behoeden voor de brandstapel.