Maastricht was alweer op de BBC

Nederlandse universiteiten mikken op buitenlandse studenten. Voor de diversiteit.

Engeland is zo’n ‘doelland’. De Britse universiteiten zelf hebben te weinig plekken.

Het nieuwe Strudenten jaar is begonnen.foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Ersamus Universiteit, Rotterdam, 30 augustus 2005

Dit is niet het eerste jaar dat de Universiteit Maastricht probeert om studenten uit Groot-Brittannië te lokken, maar ditmaal is werven beter gelukt dan andere jaren. Britse media hebben uitgebreid aandacht besteed aan de betrekkelijk kleine universiteitsstad. „Mijn grootouders belden me vorige week om te zeggen dat Maastricht alweer op de BBC-radio was”, zegt Dani Older (22) uit Southampton.

Older heeft gereisd en gewerkt, voordat ze ging studeren. Ze is „ietsjes ouder”, zegt ze zelf. Nu heeft ze „bewust” gekozen voor een buitenlandse universiteit, omdat dat „zoveel meerwaarde heeft”. Haar keus viel op Maastricht, waar ze vandaag begint met de Engelstalige studie ‘Arts and culture’. Die bachelorstudie dekt „ongeveer alles” wat ze interessant vindt.

Ook de 18-jarige Thesera Bullock uit de buurt van Birmingham merkt met genoegen de belangstelling van de pers in eigen land op. Ze is twee weken geleden aangekomen, heeft online een betaalbare kamer gevonden. Deze week begint ze met de studie ‘Knowledge engineering’ (kennis technologie).

Engeland is een doelland, zegt Jeanine Gregerson, directeur marketing en communicatie van de Universiteit Maastricht (UM). De universiteit is extra alert tijdens de donderdag in augustus die bekendstaat als „clearing”, het moment waarop Britse scholieren de uitslag krijgen van hun A-level-examen, dat toegang biedt tot de universiteit. Tegelijkertijd krijgen de geslaagden ook te horen op welke universiteit ze kunnen beginnen. Punt is alleen dat lang niet iedereen kán beginnen, omdat er te weinig plaatsen beschikbaar zijn aan Britse universiteiten. Voor duizenden schoolverlaters is nog geen plek, volgens Gregersen. „Er is meer vraag dan aanbod. Dus kijken Britse studenten over de grens.”

Older en Bullock hadden overigens andere redenen om te kiezen voor het buitenland. Bullock, die Nederland al een aantal keer eerder bezocht, wilde graag naar het buitenland, maar sprak onvoldoende Frans en Duits. „Ik zocht een Engelstalige universiteit.” Older: „Maastricht ligt ook nog centraal ten opzichte van andere Europese landen.” Ook verwacht ze dat het niveau van het onderwijs hier wat hoger ligt. „In Engeland is de kwaliteit sterk gedaald doordat het zo massaal is geworden. Het kleinschalige onderwijs spreekt mij aan.”

Voor Britse studenten is het studeren in Nederland ook nog eens goedkoper dan in eigen land, ze betalen net zoveel collegegeld als een Nederlandse student (1672 euro per jaar). „Voor mij scheelt dat 3000 pond (3600 euro) per jaar”, zegt Bullock. „Dat heeft zeker meegespeeld in mijn afwegingen. Overige kosten, zoals huisvesting, zijn ongeveer gelijk.”

De UM wil graag Engelse studenten om de „waaier” aan internationale studenten op de campus breed te houden. Er zijn ook veel Duitse en Aziatische studenten. „We willen niet eens zoveel méér, we vinden de variëteit belangrijk. De kwaliteit van studenten is hetzelfde, maar ze brengen allemaal iets anders mee.” Momenteel volgen er tussen de honderd en tweehonderd Britten hun bachelor in Maastricht.

Het bacheloronderwijs wordt voor het grootste deel in het Engels gegeven. Om studenten als Older en Bullock te werven, gaat de universiteit beurzen en scholen af. „Het is belangrijk en interessant om daar bij te zijn”, stelt Gregersen.

Overigens denken niet alle universiteiten daar net zo over. Ook de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) biedt een Engelstalig programma aan en wil graag buitenlandse studenten aantrekken. Maar anders dan ‘Maastricht’, gelooft het niet langer in het bezoeken van onderwijsbeurzen, of beter gezegd de ‘offline’ marketing. „Dan ben je al te laat”, zegt Jeroen Jonkman, adviseur internationale onderwijsmarketing bij de EUR. „Dus dat doen we niet veel meer.”

De Rotterdamse universiteit is zo’n drie jaar geleden begonnen met de nadruk op online werving van haar internationale studenten. „We hebben een Google ad [advertentie, red] in de landen waar we ons op richten. We kopen zoektermen op in landen als China, India, Brazilië, Rusland. Mensen die bepaalde zoektermen intypen, worden direct doorgeleid naar de site van onze universiteit. Ook zitten we in een zoeknetwerk, op studiekeuzeplatform, zogenoemde study portals.”

Ook is de universiteit actief op social media als YouTube en Twitter. Dat alles, zegt Jonkman, vergroot de zichtbaarheid van de Erasmus Universiteit in het buitenland. „We proberen ze in de funnel te krijgen.” De funnel, dat is de marketingterm voor trechter.

Het levert de Erasmus Universiteit een flinke groei aan internationale studenten op, van 8 á 10 procent per jaar. Momenteel zijn dat er zo’n 4.500 van de 23.000 studenten Voornamelijk uit de EU, maar ook van buiten.