Flauwekul rijkelijk beloond

Iedereen kan video’s op YouTube zetten. Wie voldoende publiek trekt, kan daarmee geld verdienen via advertenties.

Wie krijgt dat echt voor elkaar? Wie kan leven van zijn YouTube-video’s? De website BusinessInsider.com heeft een top-10 gepubliceerd van meestverdienende particuliere videomakers. De site heeft metingen gebruikt van internetbedrijf TubeMogul. Deze werden gecombineerd met andere gegevens, zoals een vermoedelijke advertentieopbrengst van anderhalve dollar per duizend kliks (zeg gemakshalve ‘kijkers’) en schattingen over het aantal mensen dat alweer ‘wegklikt’ voordat video en advertentie goed en wel op het scherm staan. Het is geen exacte wetenschap, maar evengoed interessant.

Wie zijn de gouddelvers van YouTube? Hoe grensverleggend zijn hun beeldverhalen?

3. Philip DeFranco. New Yorker, 25 jaar. Geeft commentaar op nieuws, zittend voor de camera. Beeld is soms onscherp en slecht belicht. Enige visuele bijzonderheid is dat hij veel adempauzes wegmonteert, zodat het lijkt of hij zichzelf telkens in de rede valt. DeFranco’s video’s werden van juli 2009 tot juli 2010 bijna 250 miljoen keer bekeken en dat leverde circa 181.000 dollar op.

2. The Annoying Orange. De enige serie in de top-10 waarin niet de maker zelf in beeld is. Hoofdpersoon is een sinaasappel met daarin gemonteerd een menselijke mond en dito ogen. Deze sinaasappel converseert met andere vruchten, zoals bananen, appels en citroenen. De gesprekken gaan nergens over. Het kan gebeuren dat de hele groentewinkel een minuut lang „Wazzup!” (What’s up) tegen elkaar schreeuwt. Titel getuigt, kortom, van zelfkennis. 350 miljoen views; 288.000 dollar.

1. Shane Dawson, een 22-jarige Amerikaan. Kletst tegen de camera over alledaagse dingen, zoals angsten of puistjes. Maakt ook sketches waarin hij alle rollen zelf speelt, liefst vrouwen met exorbitante pruiken en heel veel lipstick. Heeft het vaak over zichzelf of over seks, of beide. Scoorde van juli 2009 tot juli 2010 430 miljoen kliks en inde naar schatting 315.000 dollar.

Lager op de ranglijst is het niet veel beter (google ‘top 10 youtube stars’). Onbenul, kinderachtigheid en schuifdeurensfeer zijn de norm.

Het goede nieuws is dat je weinig hoeft te kunnen om te kunnen leven van YouTube – behalve dan minstens een miljoen mensen zo gek krijgen elke week naar je laatste broddelwerkje te kijken.

Er zijn ook zeer slecht bekeken YouTubefilmpjes. Zie ZeroViews.biz: een website met movies die geen enkele keer zijn bekeken. Sommige van deze video’s krijgen nu wel hun gloriemoment. Zoals ‘het duivenmelkerslied’.