Extra treinverkeer moeizaam van start

NS en ProRail zijn vandaag begonnen met ‘spoorboekloos’ reizen tussen Amsterdam en Eindhoven. De proef van een maand om elke tien minuten extra treinen in te zetten, kende een moeizame start.

Een aantal intercitytreinen op het traject had last van vertraging. Ook konden de beloofde twee extra stoptreinen tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen tijdens de ochtendspits niet rijden door werkzaamheden bij Culemborg. De vier reguliere stoptreinen reden wel. Alle problemen waren goed te verhelpen, meldt de NS. Spoorbeheerder ProRail heeft, ondanks de problemen van vandaag, „een goed gevoel” over de proef.

In september 2009 werd ook een proef gehouden op dit traject, één van de vier drukste in Nederland. Ditmaal duurt de proefperiode een maand in plaats van een week, wordt minder extra personeel ingezet en vindt de test buiten de vakantieperiode plaats. Ook zijn de extra treinen beter afgestemd op de bestaande dienstregeling. Bij de vorige proef moesten reizigers soms langer wachten door een slechte aansluiting.

Volgens ProRail is zeer frequent treinverkeer op zo’n druk spoor uniek in Europa. De huidige proef is de laatste grote test voordat de NS en ProRail in 2011 wellicht overgaan op het zogenoemde Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) dat voorziet in veel meer personentreinen in met name de Randstad. Daartoe zullen goederentreinen op enkele trajecten plaats moeten maken. Deze treinen krijgen een andere route, veelal via het oosten van Nederland. De Tweede Kamer spreekt overmorgen over de plannen.