Echt groeiperspectief voor Burger King

Je hebt bedrijvenopkopers en je hebt ‘echte’ private equity. Het onderscheid wordt gemarkeerd door de overname van Burger King, voor 4 miljard dollar, door 3G Capital, dat ook in bierbrouwer Anheuser-Busch InBev zit. De afgelopen acht jaar verlieten de eigenaren van Burger King – TPG, Bain en Goldman Sachs – zich op financiële goocheltrucs. Maar de nieuwe eigenaren hebben een ambitieuzer plan: voor hamburgers doen wat zij voor bier hebben gedaan.

Dat is maar goed ook. Het kopiëren van de voorwaarden van de bedrijfsovername uit 2002 van Burger King zou nagenoeg onmogelijk zijn geweest. Op een niveau van 24 dollar (18,70 euro) per aandeel betaalt 3G Capital bijna negen maal de winst, veel meer dan de 4,3 maal van TPG en consorten destijds. 3G steekt ook meer dan twee maal zoveel aandelenkapitaal in Burger King als de voorgaande kopers.

Het genereren van een aardig rendement zal nu een sanering en een expansie vergen. Private-equityfirma’s zeggen vaak dat zij dit ook doen. Maar gewoonlijk gaat dit gepaard met slimme manoeuvres, bijvoorbeeld een goedkope financiering, of een ‘multiple expansion’ (koop laag in en verkoop hoog). Allebei hebben ze een rol gespeeld tijdens het voorlaatste eigendomsregime van Burger King. Bovendien moeten bedrijvenopkopers het kapitaal waarmee zij het spel spelen aan hun partners teruggeven – meestal binnen tien jaar, bij voorkeur veel sneller.

Dat is de reden dat 3G weinig last van tegenstrevers rond Burger King zou moeten hebben. Eventuele rivalen hebben veertig dagen om een concurrerend bod uit te brengen, maar 3G heeft twee voordelen die moeilijk te evenaren zijn: diepe wortels in Latijns-Amerika, waar Burger King kan groeien, en ruime ervaring met consumentengoederen.

De voornaamste steunpilaar van 3G is Jorge Paulo Lemann, een voormalige tenniskampioen, die Banco Garantia heeft opgericht en later verkocht. Deze bank wordt alom gezien als het antwoord van Sao Paulo op zakenbank Goldman Sachs. Samen met twee bevriende partners van Garantia – vandaar de drie G’s – heeft Lemann dit kapitaal met veel succes gerecycled.

De ervaringen van 3G op biergebied bieden een voor de hand liggende blauwdruk voor Burger King. 3G slorpte brouwerijen op in Latijns-Amerika en schiep een leider op het gebied van de winstgevendheid. Het maakte de fusie met het Belgische Interbrew mogelijk, in 2004, en ook de uiteindelijke overname van Anheuser.

Zeker, ook 3G heeft zich onderweg van geleend geld bediend. Maar ze zitten al 21 jaar in het vak en blijven doorgaan. Dat soort particulier kapitaal heeft de dure overname van Burger King nodig.

Rob Cox