tijdschrift

Behalve de aankondiging van een nieuwe roman (Huid en haar) en de aanstaande première van de film Tirza is er sinds kort ook een tijdschrift dat om Arnon Grunberg draait. Het eerste, uitstekend verzorgde nummer van Blauwe Maandagen zal voor de Grunberg- adept zijn wat het Hermans Magazine is voor liefhebbers van de grote WFH. Zo is er enerzijds het essay van Ton Anbeek over de receptiegeschiedenis van Tirza en een interview met Rainer Kersten (die het oeuvre van Grunberg in het Duits vertaalt), maar ontbreken in het blad ook niet de Grunberg-trivia die meer op de persoon Grunberg dan op diens werk zijn toegespitst.

Uit die laatste categorie is de bijdrage van Grunbergs moeder het opvallendst. Zij doneerde niet alleen kinderfoto’s van haar zoon, maar droeg ook notities aan die zij maakte toen ze hem observeerde in die eerste paar jaar. In maart 1974, toen Grunberg drie jaar oud was, had hij bijvoorbeeld het volgende gesprek met zijn vader: ‘Papa zegt: „Mannen brullen niet, en jij bent toch een man?” Antwoord: Nee, ik ben een heer, papa is een man.’

Regisseur Johan Doesburg en acteur Kees Hulst gaan in op de vraag hoe ze van de roman Tirza een scenario schreven voor de toneelversie. Daarbij probeerden ze zo goed mogelijk het soms ‘viezige’ van Grunbergs taalgebruik in dialogen te behouden.

Max Pam maakte een paar jaar geleden een documentaire waarin een man werd getoond die verrukt rook aan een plastic zak waar lucht in zat die ooit in de werkkamer van Willem Frederik Hermans had gehangen. Blauwe Maandagen, natuurlijk verwijzend naar Grunbergs romandebuut op 23-jarige leeftijd, is een eerste stap naar eenzelfde soort cultus.

Blauwe Maandagen. Uitgeverij Eks- treem. Losse nummers 25 euro. Iinformatie op www.uitgeverij-ekstreem.nl.